Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja i wentylacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja i wentylacja
Specjalność Ogrzewnictwo i Wentylacja
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
C-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego4
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego41
45
wykłady
T-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).2
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)4
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.4
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.6
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-6Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne.2
T-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków2
T-W-9Organizacja wymiany powierza w pomieszczeniach.2
T-W-10Czerpnie i wyrzutnie. Nawiewniki i elementy wywiewne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego zagadnienia projektowego45
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu40
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-3metody eksponujące- film
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/O/5_W01
Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
IS_2A_W04, IS_2A_W06, IS_2A_W08T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-4S-1
IS_2A_S2/D/O/5_W02
Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
IS_2A_W03, IS_2A_W04, IS_2A_W05, IS_2A_W06, IS_2A_W12, IS_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-3T-W-5M-1, M-2, M-4S-1
IS_2A_S2/D/O/5_W03
Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
IS_2A_W14T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1M-1, M-2, M-4S-1
IS_2A_S2/D/O/5_W04
Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
IS_2A_W06, IS_2A_W10T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/O/5_U01
Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
IS_2A_U01, IS_2A_U10, IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U14, IS_2A_U17, IS_2A_U18, IS_2A_U19, IS_2A_U23, IS_2A_U24T2A_U01, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-5, T-P-2, T-W-8M-1, M-4, M-5S-1
IS_2A_S2/D/O/5_U02
Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
IS_2A_U07, IS_2A_U10, IS_2A_U17, IS_2A_U18, IS_2A_U19T2A_U07, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-P-2M-1, M-4, M-5S-1
IS_2A_S2/D/O/5_U03
Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
IS_2A_U15, IS_2A_U19T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U06, InzA2_U08C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-P-2M-1, M-4, M-5S-1
IS_2A_S2/D/O/5_U04
umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
IS_2A_U08, IS_2A_U10, IS_2A_U11, IS_2A_U17, IS_2A_U19T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-P-2M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/O/5_K01
ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii
IS_2A_K02, IS_2A_K05T2A_K03, T2A_K06InzA2_K02C-3T-W-1, T-W-5M-5S-1
IS_2A_S2/D/O/5_K02
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K05, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-W-3, T-W-4, T-P-2M-1, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/O/5_W01
Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna budowę i rozumie większość procesów zachodzacych w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_W02
Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_W03
Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny zwiazane z wykonawstwem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_W04
Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
2,0
3,0zna większość uwarunkowań prawnych dotyczących zagadnień projektowania, wykonawstwa i eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/O/5_U01
Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność oceny wybranych przez siebie w projekcie rozwiązń instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_U02
Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność zastosowania odpowiednich metod w obliczeniach instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_U03
Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
2,0
3,0nabył podstawową znajomość rozporzadzeń, norm, wytycznych dotyczacych instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_U04
umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
2,0
3,0projekt kompletny, jednak są w nim pewne błędy i niedociągniecia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/O/5_K01
ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym wływu swojej pracy na opinie o nowych technologiach, oszczędność energii i jakość środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_S2/D/O/5_K02
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu VAC
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aleksander Pełech, Wentylacja i klimatyzacja -podstawy, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2008
  2. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  3. W.P.Jones, Klimatyzacja, Arkady, Warszawa, 2011
  4. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. J. Hendiger, P.Ziętek, M.Chludzińska, Wentylacja i klimatyzacja. Materiały pomocnicze do projektowania., Ventures Industries, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego4
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego41
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).2
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)4
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.4
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.6
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-6Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne.2
T-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków2
T-W-9Organizacja wymiany powierza w pomieszczeniach.2
T-W-10Czerpnie i wyrzutnie. Nawiewniki i elementy wywiewne2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego zagadnienia projektowego45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu40
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_W01Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W08Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
Treści programoweT-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-4metody programowe- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna budowę i rozumie większość procesów zachodzacych w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_W02Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
C-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
Treści programoweT-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-4metody programowe- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_W03Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-4metody programowe- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny zwiazane z wykonawstwem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_W04Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna większość uwarunkowań prawnych dotyczących zagadnień projektowania, wykonawstwa i eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_U01Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U18Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
IS_2A_U23Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych oraz instalacyjnych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność oceny wybranych przez siebie w projekcie rozwiązń instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_U02Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U18Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność zastosowania odpowiednich metod w obliczeniach instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_U03Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową znajomość rozporzadzeń, norm, wytycznych dotyczacych instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_U04umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0projekt kompletny, jednak są w nim pewne błędy i niedociągniecia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_K01ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
IS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym wływu swojej pracy na opinie o nowych technologiach, oszczędność energii i jakość środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/O/5_K02Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu VAC
3,5
4,0
4,5
5,0