Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna orientacja w zgadnieniach związanych z ochroną środowiska oraz prawem środowiskowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów systemami zarządzania środowiskowego.
C-2Zapoznanie studentów z metodami wprowadzania zarządzania środowiskowego w ogranizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rozwój zrównoważony2
T-W-2Systemy zarządzania środowiskowego2
T-W-3System EMAS15
T-W-4System ISO 140007
T-W-5Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów - studia literaturowe18
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-5Udział w zaliczeniu1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test na ostatnich zajęciach na ocenę dostateczną, zalicznie pisemne (pytania otwarte) na ocenę wyższą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/04_W01
Student posiada wiedzę niezbędna do rozumienia wpływu realizacji inwestycji oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na środowisko. Student posiada szcegółową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskiem i ich wprowadzania w organizacji.
IS_2A_W14, IS_2A_W02T2A_W02, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W04C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/04_U01
Potrafi zidentyfikować znaczące aspekty środowiskowe przedsiębiorstwa lub innej organizacji. Potrafi wskazać możliwości poprawy sytuacji środowiskowej organizacji, wykorzystując wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii sanitarnej i prawa środowiskowego. Potrafi zaplanować tryb wdrożenia zarządzania środowiskowego w wybranej organizacji.
IS_2A_U15T2A_U15, T2A_U17InzA2_U06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/B/04_K01
Ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IS_2A_K03, IS_2A_K04T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/04_W01
Student posiada wiedzę niezbędna do rozumienia wpływu realizacji inwestycji oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na środowisko. Student posiada szcegółową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskiem i ich wprowadzania w organizacji.
2,0
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu zarządzania środowiskowego. Rozumie podstawowe pojęcia. Potrafi z niewielkimi błędami przedstawić tryb wdrażania systemu zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie lub w innej organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/04_U01
Potrafi zidentyfikować znaczące aspekty środowiskowe przedsiębiorstwa lub innej organizacji. Potrafi wskazać możliwości poprawy sytuacji środowiskowej organizacji, wykorzystując wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii sanitarnej i prawa środowiskowego. Potrafi zaplanować tryb wdrożenia zarządzania środowiskowego w wybranej organizacji.
2,0
3,0Student potrafi określić jedynie podstawowe aspekty środowiskowe dla wybranej organizacji. Potrafi wskazać tylko podstawowe, omawiane na zajęciach, możliwości poprawy sytuacji środowiskowej wybranej organizacji. Potrafi określić jedynie podstawowe kroki, które musi przejść organizacja, żeby wdrożyć system zarządzania środowiskowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/B/04_K01
Ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu EMAS. Poradnik dla organizacji, Royal Haskoning, SEI, LEMTECH Konsulting Sp. z o.o., 2005, dostępne na http://www.emas-polska.pl/pliki/emas-poradnik.pdf; stan na dzień 26.05.2014r.
  2. Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu EMAS. Poradnik dla weryfikatorów, Royal Haskoning, SEI, LEMTECH Konsulting Sp. z o.o., 2005, http://www.emas-polska.pl/pliki/emas-poradnik.pdf; stan na dzień 26.05.2014r.
  3. R. Pochyluk, J. Szymański, P. Grudowski, Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001. Podręcznik., Biblioteka Ocen Środowiskowych Eko-Konsult, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Informacje GDOŚ na temat EMAS, http://www.gdos.gov.pl/Articles/view/2563, 2014, stan na dzień 26.05.2014r.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój zrównoważony2
T-W-2Systemy zarządzania środowiskowego2
T-W-3System EMAS15
T-W-4System ISO 140007
T-W-5Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów - studia literaturowe18
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-5Udział w zaliczeniu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/04_W01Student posiada wiedzę niezbędna do rozumienia wpływu realizacji inwestycji oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa na środowisko. Student posiada szcegółową wiedzę w zakresie systemów zarządzania środowiskiem i ich wprowadzania w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
IS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami wprowadzania zarządzania środowiskowego w ogranizacji.
C-1Zapoznanie studentów systemami zarządzania środowiskowego.
Treści programoweT-W-2Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-5Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego
T-W-3System EMAS
T-W-1Rozwój zrównoważony
T-W-4System ISO 14000
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test na ostatnich zajęciach na ocenę dostateczną, zalicznie pisemne (pytania otwarte) na ocenę wyższą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu zarządzania środowiskowego. Rozumie podstawowe pojęcia. Potrafi z niewielkimi błędami przedstawić tryb wdrażania systemu zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie lub w innej organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/04_U01Potrafi zidentyfikować znaczące aspekty środowiskowe przedsiębiorstwa lub innej organizacji. Potrafi wskazać możliwości poprawy sytuacji środowiskowej organizacji, wykorzystując wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii sanitarnej i prawa środowiskowego. Potrafi zaplanować tryb wdrożenia zarządzania środowiskowego w wybranej organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami wprowadzania zarządzania środowiskowego w ogranizacji.
C-1Zapoznanie studentów systemami zarządzania środowiskowego.
Treści programoweT-W-1Rozwój zrównoważony
T-W-2Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-3System EMAS
T-W-5Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego
T-W-4System ISO 14000
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test na ostatnich zajęciach na ocenę dostateczną, zalicznie pisemne (pytania otwarte) na ocenę wyższą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić jedynie podstawowe aspekty środowiskowe dla wybranej organizacji. Potrafi wskazać tylko podstawowe, omawiane na zajęciach, możliwości poprawy sytuacji środowiskowej wybranej organizacji. Potrafi określić jedynie podstawowe kroki, które musi przejść organizacja, żeby wdrożyć system zarządzania środowiskowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/B/04_K01Ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów systemami zarządzania środowiskowego.
C-2Zapoznanie studentów z metodami wprowadzania zarządzania środowiskowego w ogranizacji.
Treści programoweT-W-2Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-1Rozwój zrównoważony
T-W-3System EMAS
T-W-4System ISO 14000
T-W-5Przykłady przedsiębiorstw, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test na ostatnich zajęciach na ocenę dostateczną, zalicznie pisemne (pytania otwarte) na ocenę wyższą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0