Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wira <Jerzy.Wira@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD3 0 20,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty przewidzane programem studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1Cel pracy0
T-PD-2Zakres pracy0
T-PD-3Wstępne informacje bibliograficzne0
T-PD-4Konsultacje dotyczące badań lub obliczeń0
T-PD-5Korekta pracy0
T-PD-6Recenzja pracy0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Gromadzenie, przegląd literatury45
A-PD-2Formułowanie założeń i tworzenie koncepcji pracy35
A-PD-3Realizacja pracy (badania lub obliczenia)350
A-PD-4Konsultacje z nauczycielem20
A-PD-5Analiza i wnioski40
A-PD-6Redakcja pracy70
A-PD-7Przygotowanie do obrony, egzaminu dyplomowego, prezentacja39
A-PD-8Obrona1
600

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/A/07-3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
IS_2A_W06, IS_2A_W10, IS_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-PD-2, T-PD-3, T-PD-5, T-PD-6, T-PD-4, T-PD-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/A/07-3_U01
Student potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
IS_2A_U03, IS_2A_U14, IS_2A_U19T2A_U03, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1T-PD-1, T-PD-6, T-PD-3, T-PD-5, T-PD-4, T-PD-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/A/07-3_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K06, IS_2A_K07, IS_2A_K08T2A_K01, T2A_K05, T2A_K07C-1T-PD-1, T-PD-5, T-PD-2, T-PD-6, T-PD-4, T-PD-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/A/07-3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
2,0
3,0Prawidłowe rozwiązanie postawionego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/A/07-3_U01
Student potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
2,0
3,0Rozwiązanie zagadnienia z dopuszczeniem niewielkich błędów rachunkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/A/07-3_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0Czytelne przedstawienie otrzymanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, ARKADY, Warszawa, 1971
  2. Święcicki C., Gleboznawstwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1974
  3. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  4. Praca zb. red. Prochal P, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
  5. Cieśliński Zb., Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, AR Poznań, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Somorowski C., Postęp w projektowaniu i eksploatacji nawodnień podsiąkowych, SGGW, Warszawa, 1991
  2. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1Cel pracy0
T-PD-2Zakres pracy0
T-PD-3Wstępne informacje bibliograficzne0
T-PD-4Konsultacje dotyczące badań lub obliczeń0
T-PD-5Korekta pracy0
T-PD-6Recenzja pracy0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Gromadzenie, przegląd literatury45
A-PD-2Formułowanie założeń i tworzenie koncepcji pracy35
A-PD-3Realizacja pracy (badania lub obliczenia)350
A-PD-4Konsultacje z nauczycielem20
A-PD-5Analiza i wnioski40
A-PD-6Redakcja pracy70
A-PD-7Przygotowanie do obrony, egzaminu dyplomowego, prezentacja39
A-PD-8Obrona1
600
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/A/07-3_W01Student ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
IS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-PD-2Zakres pracy
T-PD-3Wstępne informacje bibliograficzne
T-PD-5Korekta pracy
T-PD-6Recenzja pracy
T-PD-4Konsultacje dotyczące badań lub obliczeń
T-PD-1Cel pracy
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prawidłowe rozwiązanie postawionego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/A/07-3_U01Student potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
IS_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-PD-1Cel pracy
T-PD-6Recenzja pracy
T-PD-3Wstępne informacje bibliograficzne
T-PD-5Korekta pracy
T-PD-4Konsultacje dotyczące badań lub obliczeń
T-PD-2Zakres pracy
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zagadnienia z dopuszczeniem niewielkich błędów rachunkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/A/07-3_K01Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
IS_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-PD-1Cel pracy
T-PD-5Korekta pracy
T-PD-2Zakres pracy
T-PD-6Recenzja pracy
T-PD-4Konsultacje dotyczące badań lub obliczeń
T-PD-3Wstępne informacje bibliograficzne
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czytelne przedstawienie otrzymanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0