Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewnictwo i Wentylacja

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wod.-kan.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z wod.-kan.
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,90,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja"
W-2Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Hydrologia i Hydraulika"
W-3Znajomość programu AutoCAD i Microsoft Office.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju i potrzeby zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących wód opadowych w świetle równocześnie obserwowanych zjawisk: deficytu wody pitnej, katastrofalnych powodzi i degradacji środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich, ochronę środowiska naturalnego, redukcję zanieczyszczeń i ochronę gleb przed erozją.
C-3Zapoznanie studentów z najlepszymi praktykami inżynierskimi i innowacyjną zieloną infrastrukturą.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i technik w zakresie dobrych praktyk inżynierskich i aplikacji zielonej infrastruktury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych.30
30
wykłady
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych2
T-W-4Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi2
T-W-5Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej2
T-W-6Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi2
T-W-7Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan.2
T-W-8Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne realizowanie zadania projektowego22
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-4Zaliczenie projektu1
56
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Udział w kolokwium1
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium przeprowadzone po odbytych wykładach i zajęciach projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych i ochronę zasobów naturalnych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. Rozumie zagadnienia dotyczące wpływu urbanizacji na degradację środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne i globalny deficyt wody.
IS_2A_W06, IS_2A_W14T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-W-1, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_U01
Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych zródeł, także w języku obcym. Dobiera poprawnie proste rozwiazania w zakresie zrównowazonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzglednieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotowac projekt/prezentację i przedstawić w nim swoją analizę problemu.
IS_2A_U17, IS_2A_U01, IS_2A_U15T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-W-1, T-W-8M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakość i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
IS_2A_K01, IS_2A_K04T2A_K02, T2A_K04C-1, C-2, C-4, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-P-1, T-W-8, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych i ochronę zasobów naturalnych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. Rozumie zagadnienia dotyczące wpływu urbanizacji na degradację środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne i globalny deficyt wody.
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_U01
Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych zródeł, także w języku obcym. Dobiera poprawnie proste rozwiazania w zakresie zrównowazonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzglednieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotowac projekt/prezentację i przedstawić w nim swoją analizę problemu.
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/D/WK/12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakość i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie koniecznosci zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajec, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się mała samodzielnoscia w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury oraz ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
  2. Słys Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
  3. Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
  4. Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012

Literatura dodatkowa

  1. strony internetowe (np. EPA, www.water.epa.gov i inne podane w trakcie zajęć), 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych2
T-W-4Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi2
T-W-5Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej2
T-W-6Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi2
T-W-7Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan.2
T-W-8Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne realizowanie zadania projektowego22
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-4Zaliczenie projektu1
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Udział w kolokwium1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/WK/12_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych i ochronę zasobów naturalnych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą. Rozumie zagadnienia dotyczące wpływu urbanizacji na degradację środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne i globalny deficyt wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju i potrzeby zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących wód opadowych w świetle równocześnie obserwowanych zjawisk: deficytu wody pitnej, katastrofalnych powodzi i degradacji środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich, ochronę środowiska naturalnego, redukcję zanieczyszczeń i ochronę gleb przed erozją.
C-3Zapoznanie studentów z najlepszymi praktykami inżynierskimi i innowacyjną zieloną infrastrukturą.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i technik w zakresie dobrych praktyk inżynierskich i aplikacji zielonej infrastruktury.
Treści programoweT-W-5Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych
T-W-3Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych
T-W-6Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi
T-W-4Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi
T-W-7Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan.
T-P-1Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych.
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-W-8Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium przeprowadzone po odbytych wykładach i zajęciach projektowych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/WK/12_U01Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych zródeł, także w języku obcym. Dobiera poprawnie proste rozwiazania w zakresie zrównowazonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzglednieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotowac projekt/prezentację i przedstawić w nim swoją analizę problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich, ochronę środowiska naturalnego, redukcję zanieczyszczeń i ochronę gleb przed erozją.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i technik w zakresie dobrych praktyk inżynierskich i aplikacji zielonej infrastruktury.
Treści programoweT-W-5Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych
T-W-3Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych
T-W-6Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi
T-W-4Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi
T-W-7Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan.
T-P-1Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych.
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-W-8Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/D/WK/12_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakość i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju i potrzeby zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących wód opadowych w świetle równocześnie obserwowanych zjawisk: deficytu wody pitnej, katastrofalnych powodzi i degradacji środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich, ochronę środowiska naturalnego, redukcję zanieczyszczeń i ochronę gleb przed erozją.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i technik w zakresie dobrych praktyk inżynierskich i aplikacji zielonej infrastruktury.
C-3Zapoznanie studentów z najlepszymi praktykami inżynierskimi i innowacyjną zieloną infrastrukturą.
Treści programoweT-W-5Zrównoważony rozwój w gospodarce wodno-kanalizacyjnej
T-W-3Wpływ warunków klimatycznych na jakość i ilość powierzchniowych zasobów wodnych
T-W-6Zrównoważona gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi
T-W-4Deficyt wody i katastrofalne powodzie a innowacyjna gospodarka wodami powierzchniowymi
T-W-7Innowacyjna zielona infrastruktura w gospodarce wod.-kan.
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki zasobami wodami powierzchniowymi na terenach zurbanizowanych
T-P-1Projekt koncepcyjny kanalizacji deszczowej z zastosowaniem wybranych innowacyjnych metod i wybranej zielonej infrastruktury dla danego fragmentu obszaru miejskiego. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych.
T-W-8Dobre praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wod.-kan.
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium przeprowadzone po odbytych wykładach i zajęciach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie koniecznosci zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajec, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się mała samodzielnoscia w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury oraz ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0