Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leon Tarasiejski <Leon.Tarasiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja właściwości dynamicznych obiektu cieplnego.2
T-L-2Analiza działania i dobór nastaw układu regulacji temperatury.2
T-L-3Analiza działania i dobór nastaw krokowego układu regulacji natężeniem przepływu.2
T-L-4Komputerowa symulacja działania automatyki węzła cieplnego.2
T-L-5Komputerowa symulacja działania automatyki klimatyzacji sali widowiskowej.2
T-L-6Komputerowa symulacja działania automatyki stacji uzdatniania wody.2
T-L-7Wykorzystanie sterownika swobodnie programowalnego do sterowania procesem sekwencyjnym.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.3
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.3
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.5
T-W-5Standardowe algorytmy regulacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.7
36
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu9
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania.
S-3Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie ocen formujących.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/03-1_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
IS_2A_W05T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/03-1_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
IS_2A_U09, IS_2A_U10T2A_U08, T2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02C-2, C-1T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-2S-4, S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/03-1_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/03-1_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielnicki W., Kołodziejczyk L, Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981
  2. Rietschel H., Raiss W, Ogrzewanie i klimatyzacja. Tom II, Rozdz. 15., Arkady, Warszawa, 1973
  3. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat: Pomiary i regulacja, Ag.Wyd. PAK, Warszawa, 2002
  4. Zawada B, Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bielecki A, Automatyzacja w inżynierii sanitarnej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1977
  2. Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury., WNT, Warszawa, 1977
  3. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja właściwości dynamicznych obiektu cieplnego.2
T-L-2Analiza działania i dobór nastaw układu regulacji temperatury.2
T-L-3Analiza działania i dobór nastaw krokowego układu regulacji natężeniem przepływu.2
T-L-4Komputerowa symulacja działania automatyki węzła cieplnego.2
T-L-5Komputerowa symulacja działania automatyki klimatyzacji sali widowiskowej.2
T-L-6Komputerowa symulacja działania automatyki stacji uzdatniania wody.2
T-L-7Wykorzystanie sterownika swobodnie programowalnego do sterowania procesem sekwencyjnym.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.3
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.3
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.5
T-W-5Standardowe algorytmy regulacji.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.7
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu9
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/03-1_W01Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-5Standardowe algorytmy regulacji.
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/03-1_U01Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
C-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-3Analiza działania i dobór nastaw krokowego układu regulacji natężeniem przepływu.
T-L-1Identyfikacja właściwości dynamicznych obiektu cieplnego.
T-L-5Komputerowa symulacja działania automatyki klimatyzacji sali widowiskowej.
T-L-4Komputerowa symulacja działania automatyki węzła cieplnego.
T-L-6Komputerowa symulacja działania automatyki stacji uzdatniania wody.
T-L-7Wykorzystanie sterownika swobodnie programowalnego do sterowania procesem sekwencyjnym.
T-L-2Analiza działania i dobór nastaw układu regulacji temperatury.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie ocen formujących.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania.
S-3Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0