Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia i ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia i ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Daniela Wira <Daniela.Wira@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,50,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu.
C-3Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego.30
30
wykłady
T-W-1Cechy żywej materii. Poziomy organizacji żywej materii. Metabolizm; samozachowawczość organizmów żywych.2
T-W-2Struktura komórek: komórki prokariotyczne i eukariotyczne. Składniki chemiczne żywych komórek. sterylizacja idezynfekcja.2
T-W-3Rola tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach fizjologicznych. Podłoża mikrobiologiczne.2
T-W-4Wirusy. Bakterie: morfologia i fizjologia.2
T-W-5Sinice. Glony. Grzyby. Organizmy grzybopodobne. Porosty. Pierwotniaki. Zwierzęta wielokomórkowe.3
T-W-6Metabolizm organizmów heterotroficznych. Utlenianie biologiczne. Oddychanie beztlenowe. Fermentacja.3
T-W-7Metabolizm organizmów autotroficznych. Fotosynteza. Chemosynteza.2
T-W-8Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Właściwości populacji. Tolerancja ekologiczna organizmów: prawo Liebiga i Shelforda.2
T-W-9Struktura troficzna biocenozy. Zależności międzygatunkowe.1
T-W-10Krążenie pierwiastków w ekosystemie: cykl biogeochemiczny węgla, azotu, fosforu i siarki. Przepływ energii przez ekosystem.3
T-W-11Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne.2
T-W-12Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby.2
T-W-13Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby.3
T-W-14Procesy biologiczne zachodzące w przewodach kanalizacyjnych.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń26
A-L-3Wykonanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń18
A-L-4Udział w konsultacjach1
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowywanie treści wykładów i przegląd literatury26
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów15
A-W-5Udział w kolokwiach3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Wykład - trzy kolokwia z wykładanego materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta oraz ocen ze sprawdzianów i kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/03_W01
Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym
IS_1A_W01, IS_1A_W09, IS_1A_W21T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-9, T-L-1, T-W-8M-1, M-2S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/03_U01
Student potrafi dokonać, klasyfikacji najczęściej spotykanych drobnoustrojów, oceny zagrożeń biologicznych środowiska oraz przeprowadzać proste eksperymenty.
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-1, C-2, C-3T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/03_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego, samodzielnego uczenia się. Student potrafi przeprowadzać badania w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wyniki tych badań.
IS_1A_K01, IS_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-3, C-2, C-1T-W-13, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/03_W01
Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym
2,0
3,0Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/03_U01
Student potrafi dokonać, klasyfikacji najczęściej spotykanych drobnoustrojów, oceny zagrożeń biologicznych środowiska oraz przeprowadzać proste eksperymenty.
2,0
3,0Umiejętność wykonywania badań biologicznych i obsługi prostej aparatury w laboratorium biologicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/03_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego, samodzielnego uczenia się. Student potrafi przeprowadzać badania w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wyniki tych badań.
2,0
3,0Uczestnictwo w ćwiczeniach; przygotowanie się w stopniu podstawowym do zajęć; samodzielna praca na ćwiczeniach, sprawdzianach i kolokwiach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maria Pawlaczyk - Szpilowa, Biologia i ekologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, 2
  2. Anna Grabińska - Łoniewska i in., Biologia środowiska, EKO Press, Warszawa, 2011, 1
  3. Ewa Zabłocka - Godlewska (red.), Biologia dla studentów uczelni technicznych, EKO Press, Gliwice, 2011, 1
  4. Maria Wojtatowicz i in., Mikrobiologia ogólna, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008, 1
  5. Mirosław Bobrowski, Biologia sanitarna. Materiały pomocnicze do ćwiczeń., Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2002, 2

Literatura dodatkowa

  1. Mirosław M. Bobrowski, Podstawy biologii sanitarnej, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2002, 1
  2. Harald Buck, Mikroorganizmy w osadzie czynnym, Wydawnictwo "Seidel - Przywecki" sp. z o. o., Szczecin, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy żywej materii. Poziomy organizacji żywej materii. Metabolizm; samozachowawczość organizmów żywych.2
T-W-2Struktura komórek: komórki prokariotyczne i eukariotyczne. Składniki chemiczne żywych komórek. sterylizacja idezynfekcja.2
T-W-3Rola tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach fizjologicznych. Podłoża mikrobiologiczne.2
T-W-4Wirusy. Bakterie: morfologia i fizjologia.2
T-W-5Sinice. Glony. Grzyby. Organizmy grzybopodobne. Porosty. Pierwotniaki. Zwierzęta wielokomórkowe.3
T-W-6Metabolizm organizmów heterotroficznych. Utlenianie biologiczne. Oddychanie beztlenowe. Fermentacja.3
T-W-7Metabolizm organizmów autotroficznych. Fotosynteza. Chemosynteza.2
T-W-8Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Właściwości populacji. Tolerancja ekologiczna organizmów: prawo Liebiga i Shelforda.2
T-W-9Struktura troficzna biocenozy. Zależności międzygatunkowe.1
T-W-10Krążenie pierwiastków w ekosystemie: cykl biogeochemiczny węgla, azotu, fosforu i siarki. Przepływ energii przez ekosystem.3
T-W-11Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne.2
T-W-12Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby.2
T-W-13Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby.3
T-W-14Procesy biologiczne zachodzące w przewodach kanalizacyjnych.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń26
A-L-3Wykonanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń18
A-L-4Udział w konsultacjach1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowywanie treści wykładów i przegląd literatury26
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów15
A-W-5Udział w kolokwiach3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/03_W01Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu.
C-3Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
Treści programoweT-W-6Metabolizm organizmów heterotroficznych. Utlenianie biologiczne. Oddychanie beztlenowe. Fermentacja.
T-W-7Metabolizm organizmów autotroficznych. Fotosynteza. Chemosynteza.
T-W-1Cechy żywej materii. Poziomy organizacji żywej materii. Metabolizm; samozachowawczość organizmów żywych.
T-W-2Struktura komórek: komórki prokariotyczne i eukariotyczne. Składniki chemiczne żywych komórek. sterylizacja idezynfekcja.
T-W-3Rola tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach fizjologicznych. Podłoża mikrobiologiczne.
T-W-4Wirusy. Bakterie: morfologia i fizjologia.
T-W-5Sinice. Glony. Grzyby. Organizmy grzybopodobne. Porosty. Pierwotniaki. Zwierzęta wielokomórkowe.
T-W-10Krążenie pierwiastków w ekosystemie: cykl biogeochemiczny węgla, azotu, fosforu i siarki. Przepływ energii przez ekosystem.
T-W-11Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne.
T-W-13Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby.
T-W-12Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby.
T-W-14Procesy biologiczne zachodzące w przewodach kanalizacyjnych.
T-W-9Struktura troficzna biocenozy. Zależności międzygatunkowe.
T-L-1Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego.
T-W-8Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Właściwości populacji. Tolerancja ekologiczna organizmów: prawo Liebiga i Shelforda.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykład - trzy kolokwia z wykładanego materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta oraz ocen ze sprawdzianów i kolokwiów.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/03_U01Student potrafi dokonać, klasyfikacji najczęściej spotykanych drobnoustrojów, oceny zagrożeń biologicznych środowiska oraz przeprowadzać proste eksperymenty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu.
C-3Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
Treści programoweT-W-13Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby.
T-W-11Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne.
T-W-12Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby.
T-L-1Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta oraz ocen ze sprawdzianów i kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wykonywania badań biologicznych i obsługi prostej aparatury w laboratorium biologicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/03_K01Student rozumie potrzebę ciągłego, samodzielnego uczenia się. Student potrafi przeprowadzać badania w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wyniki tych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu.
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną.
Treści programoweT-W-13Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby.
T-L-1Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Wykład - trzy kolokwia z wykładanego materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta oraz ocen ze sprawdzianów i kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczestnictwo w ćwiczeniach; przygotowanie się w stopniu podstawowym do zajęć; samodzielna praca na ćwiczeniach, sprawdzianach i kolokwiach.
3,5
4,0
4,5
5,0