Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,60,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,40,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków
W-2Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
C-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji15
15
wykłady
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)1
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych1
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)1
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)1
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)2
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)2
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód2
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód1
T-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika3
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.3
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne4
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Udział w zaliczeniu1
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_W01
Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
IS_1A_W15, IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_U01
Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
IS_1A_U05, IS_1A_U18T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-2, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
IS_1A_K01, IS_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_W01
Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_U01
Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2009
  2. J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
  3. Zbysław Dymaczewski praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS oddział Wielkopolski, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)1
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych1
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)1
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)1
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)2
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)2
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód2
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód1
T-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika3
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.3
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne4
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Udział w zaliczeniu1
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/12_W01Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/12_U01Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/12_K01Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0