Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo i Wentylacja

Sylabus przedmiotu Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Ukończony kurs Rysunku technicznego
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli
W-5Ukończony kurs Konstrukcje betonowe
W-6Ukończony kurs Materiały budowlane
W-7Ukończony kurs Mechanika gruntów
W-8Ukończony kurs Fundamentowanie I
W-9Ukończony kurs Konstrukcje metalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
C-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu trasy instalacji sanitarnych w budynku na jego konstrukcję.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-2Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.5
T-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.4
T-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-5Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego.6
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.4
T-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-8Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w celu zabezpieczenia ścian wykopu w trakcie realizacji podziemnych części obiektów budowlanych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykladach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16-1_W01
Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
IS_1A_W04, IS_1A_W18T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8M-1S-1
IS_1A_S1/B/16-1_W02
Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
IS_1A_W18T1A_W07InzA_W02C-2T-W-4, T-W-8M-1S-1
IS_1A_S1/B/16-1_W03
Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
IS_1A_W06T1A_W02InzA_W02C-3T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16-1_U01
Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1
IS_1A_S1/B/16-1_U02
Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
IS_1A_U11T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-1S-1
IS_1A_S1/B/16-1_U03
Umie ukształtować trasę rurociągu w sposób w najmniejszym stopniu kolidujący z układem konstrukcyjnym budynku.
IS_1A_U18T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16-1_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
IS_1A_K01T1A_K01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16-1_W01
Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16-1_W02
Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16-1_W03
Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16-1_U01
Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16-1_U02
Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16-1_U03
Umie ukształtować trasę rurociągu w sposób w najmniejszym stopniu kolidujący z układem konstrukcyjnym budynku.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16-1_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kijowski P., Kopia B., Pichór W., Beton w budowie oczyszczalni ścieków., Polski Cement, Kraków, 1998
  2. Kuczyński J. Madryas C., Miejskie budowle podziemne., Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1990
  3. Kral L., Elementy budownictwa przemysłowego., PWN, Warszawa, 1984
  4. Madryas C., Kolonko A., Wysocki L., Konstrukcje przewodów kanalizacyjnych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2002
  5. Madryas C., Kolonko A., Szot A., Wysocki L., Mikrotunelowanie., Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kobiek J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 2-4., Arkady, Warszawa, 1991
  2. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków., PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-2Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.5
T-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.4
T-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-5Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego.6
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.4
T-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-8Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w celu zabezpieczenia ścian wykopu w trakcie realizacji podziemnych części obiektów budowlanych.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_W01Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W04Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa, konstrukcji i struktury budynków oraz sposobu kształtowania komponentów budowlanych pod względem cieplnym, wytrzymałościowym, wilgotnościowym, szczelności powietrznej oraz przeciwpożarowym
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-1Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.
T-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-2Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-8Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w celu zabezpieczenia ścian wykopu w trakcie realizacji podziemnych części obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_W02Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
Treści programoweT-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-8Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w celu zabezpieczenia ścian wykopu w trakcie realizacji podziemnych części obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_W03Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
Treści programoweT-W-5Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego.
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_U01Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
Treści programoweT-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-5Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego.
T-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_U02Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-1Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.
T-W-2Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_U03Umie ukształtować trasę rurociągu w sposób w najmniejszym stopniu kolidujący z układem konstrukcyjnym budynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu trasy instalacji sanitarnych w budynku na jego konstrukcję.
Treści programoweT-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/B/16-1_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
Treści programoweT-W-1Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-3Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-5Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego.
T-W-7Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Obudowy podziemnych budowli liniowych.
T-W-4Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-2Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0