Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,50,44zaliczenie
wykładyW3 15 0,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały i wyroby budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Instalacje budowlane
W-4Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-9Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowl. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny -wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.1
T-W-7Straty ciepła przez grunt.1
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-10Akustyka techniczna. Podstawowe pojęcia akustyki budowlanej.1
T-W-11Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
BIE_1A_W16, BIE_1A_W07T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
BIE_1A_U17, BIE_1A_U07, BIE_1A_U16T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
BIE_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-4, C-2T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
2,0
3,0Student zna normy i wytyczne w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać prosteobliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Student rozumie skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ickiewicz I., Sarosiek W., Ickiewicz J., Fizyka budowli. Wybrane zagadnienia, Politechnika Białostocka, Białystok, 2000
  2. Kisielewicz T., Królak E., Pieniążek Z., Fizyka cieplna budowli, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
  3. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Detale projektowe nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  4. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  5. Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
  7. PN-ISO 128-50:2006, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
  8. PN-B-01030:2000, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
  9. PN-B-02402:1982, Ogrzewnictwo. Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.
  10. PN-B-02403:1982, Ogrzewnictwo. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne.
  11. PN-EN ISO 6946:2008, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
  12. PN-EN ISO 13370:2008, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania.
  13. PN-EN ISO 13788:2003, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
  14. PN-EN 12524:2003, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe.
  15. PN-EN ISO 10456:2009, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych.
  16. PN-EN ISO 10077-1:2007, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne.
  17. PN-EN ISO 14683:2008, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne.

Literatura dodatkowa

  1. Grabarczyk S., Fizyka budowli, Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  3. Miśniakiewicz E., Skowroński W., Rysunek techniczny budowlany, Arkady, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-9Zaliczenie projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowl. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny -wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.1
T-W-7Straty ciepła przez grunt.1
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-10Akustyka techniczna. Podstawowe pojęcia akustyki budowlanej.1
T-W-11Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/14_W01Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W16Zna podstawy fizyki budowli
BIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny -wskaźniki PMV i PPD.
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-11Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-7Straty ciepła przez grunt.
T-W-10Akustyka techniczna. Podstawowe pojęcia akustyki budowlanej.
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowl. Budownictwo energooszczędne.
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna normy i wytyczne w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/14_U01Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
BIE_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
BIE_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać prosteobliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/14_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny -wskaźniki PMV i PPD.
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-11Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-7Straty ciepła przez grunt.
T-W-10Akustyka techniczna. Podstawowe pojęcia akustyki budowlanej.
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowl. Budownictwo energooszczędne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0