Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka w BE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka w BE
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budynki i przegrody energooszczędne
W-2Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych10
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów8
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w506
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
B_2A_W10T2A_W08C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_U01
Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
B_2A_U09T2A_U08C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
B_2A_K02T2A_K03C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_U01
Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
2,0Student nie zna technik diagnostycznych, nie potrafi określić parametrów pomiarowych, planować i przeprowadzać badań oraz nie potrafi interpretować uzyskanych wyników
3,0Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kier. Prof. P. Klemma, Budownictwo ogólne T.2 Fizyka Budowli, Arkady, Warszawa, 2010
  2. J. Jaworski, Termografia budynków. Wykorzystanie obrazów termalnych w diagnostyce budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  3. PN-EN 13187:2001, Właściwości cieplne budynków. Jakościowa detekcja wad cieplnych w obudowie budynku. Metoda podczerwieni
  4. PN-EN 13829:2002, Właściwości cieplne budynków. Określanie przepuszczalności powietrznej budynków. Metoda pomiaru ciśnieniowego z użyciem wentylatora

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. B. Gazińskiego, Zdrowy dom, Systherm, Poznań, 2014
  2. B. Więcek, G. De Mey, Termowizja w podczerwieni. Podstawy i zastosowania, PAK, Warszawa, 2011
  3. K. Nowak, K. Nowak-Dzieszko, Trudności związane z przeprowadzaniem badań szczelności budynków, Izolacje 2/2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych10
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów8
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w506
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/14_W01Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Treści programoweT-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/14_U01Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji
C-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Treści programoweT-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik diagnostycznych, nie potrafi określić parametrów pomiarowych, planować i przeprowadzać badań oraz nie potrafi interpretować uzyskanych wyników
3,0Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/14_K01Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji
Treści programoweT-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0