Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Energooszczędność w systemach technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energooszczędność w systemach technicznych
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs: Podstawy termodynamiki
W-2ukończony kurs: Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja
W-3ukończony kurs: Odnawialne i alternatywne źródła energii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego15
15
wykłady
T-W-1Regulacja w systemach technicznych4
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło4
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych6
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych6
T-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów4
T-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie projektu21
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Uzupełnianie wiedzy z literatury8
A-P-5przygotowanie do zajęć projektowych15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zaliczenia30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonannego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_W01
zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
B_2A_W02T2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_U01
potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
B_2A_U22T2A_U19C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_K01
ma świadomość ograniczonych zasobów energii
B_2A_K04T2A_K02C-1, C-2T-W-8, T-W-7, T-P-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_W01
zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
2,0
3,0student zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_U01
potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
2,0
3,0student potrafi w sposób podstawowy zaprojektować energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_K01
ma świadomość ograniczonych zasobów energii
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczechowiak i inni, Energooszczędne ukłądy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994
  2. Praca zbiorowa pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późn. zmianami), 2002
  4. Mizilińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 1993, drugie poprawione
  3. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacja w systemach technicznych4
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło4
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych6
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych6
T-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów4
T-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie projektu21
A-P-3Udział w konsultacjach1
A-P-4Uzupełnianie wiedzy z literatury8
A-P-5przygotowanie do zajęć projektowych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zaliczenia30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/13_W01zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-1Regulacja w systemach technicznych
T-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonannego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/13_U01potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonannego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w sposób podstawowy zaprojektować energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/13_K01ma świadomość ograniczonych zasobów energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonannego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0