Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu1
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami1
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym1
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)1
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału3
A-P-4Zaliczenie projektu2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14T2A_W02, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
B_2A_K03, B_2A_K04T2A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
2,0
3,0Ma świadomość ważności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  2. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  4. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
  5. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  6. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  7. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  8. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  9. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
  10. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu1
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami1
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym1
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)1
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału3
A-P-4Zaliczenie projektu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/12_W01Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/12_U01Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/12_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0