Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika

Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,80,50zaliczenie
projektyP3 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budownictwa ogólnego
W-2Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykładowe projekty zielonej infrastruktury5
T-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi.10
15
wykłady
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Wpływ zmian klimatu i urbanizacji na ilość i jakość zasobów wodnych2
T-W-4Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi i roztopowymi. Retencja i infiltracja6
T-W-5Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Poszukiwanie i analiza materiałów i żródeł do prezentacji.9
A-P-3Analiza budowy i działania poszczególnych elementów zielonej infrastruktury9
A-P-4Prezentacja1
A-P-5Konsultacje1
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału8
A-W-3Zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z uzyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej w terenach zurbanizowanych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą.
B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-2_U01
Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych żródeł. Dobiera poprawnie proste rozwiązania w zakresie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotować prezentację i przedstawić w niej swoją analizę zadanego mu problemu.
B_2A_U18, B_2A_U01, B_2A_U05T2A_U01, T2A_U05, T2A_U18C-1, C-2T-P-2, T-P-1M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakośc i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
B_2A_K04, B_2A_K06, B_2A_K03T2A_K01, T2A_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-2_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej w terenach zurbanizowanych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą.
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi i zielonej infrastruktury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-2_U01
Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych żródeł. Dobiera poprawnie proste rozwiązania w zakresie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotować prezentację i przedstawić w niej swoją analizę zadanego mu problemu.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizować problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich dotyczących zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakośc i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
  2. Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
  3. Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. strony internetowe: www.water.epa.gov; www.unsdsn.org; www.epa.gov

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykładowe projekty zielonej infrastruktury5
T-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi.10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Wpływ zmian klimatu i urbanizacji na ilość i jakość zasobów wodnych2
T-W-4Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi i roztopowymi. Retencja i infiltracja6
T-W-5Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Poszukiwanie i analiza materiałów i żródeł do prezentacji.9
A-P-3Analiza budowy i działania poszczególnych elementów zielonej infrastruktury9
A-P-4Prezentacja1
A-P-5Konsultacje1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału8
A-W-3Zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-2_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien rozumieć ideę zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zrównoważonej gospodarki wodnej w terenach zurbanizowanych. Zna i rozumie zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi i opadowymi oraz zieloną infrastrukturą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-4Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi i roztopowymi. Retencja i infiltracja
T-W-5Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-W-3Wpływ zmian klimatu i urbanizacji na ilość i jakość zasobów wodnych
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna z uzyciem laptopa i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi i zielonej infrastruktury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-2_U01Student umie pozyskiwać i analizować informacje z literatury i innych żródeł. Dobiera poprawnie proste rozwiązania w zakresie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury. Potrafi przygotować prezentację i przedstawić w niej swoją analizę zadanego mu problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi.
T-P-1Przykładowe projekty zielonej infrastruktury
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z uzyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizować problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich dotyczących zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu urbanizacji na jakośc i ilość zasobów wodnych oraz degradację środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-W-3Wpływ zmian klimatu i urbanizacji na ilość i jakość zasobów wodnych
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-W-5Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi
T-W-4Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi i roztopowymi. Retencja i infiltracja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z uzyciem laptopa i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznemu wykorzystaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0