Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 11 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 11 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 4 0,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).6
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.5
11
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego, umieszczenie kursu na platformie, generowanie matadanych.4
4
wykłady
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.2
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.2
4
wykłady
T-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.2
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).2
T-W-3Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.2
T-W-4Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.3
T-W-5Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).2
11

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń9
A-A-3konsultacje2
15
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2samodzielne przygotowanie do egzaminu9
A-W-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu na wykład konwersatoryjny8
A-W-3Samodzielne przygotowanie prawidłowo skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń jako podstawa zaliczenia przedmiotu10
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-02_W01
Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
AU_3A_W05C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1
AU_3A_S3/A-02_W02
Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego.
AU_3A_W05C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-4, M-3, M-5, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-02_U01
Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
AU_3A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-5, M-1S-2, S-1
AU_3A_S3/A-02_U02
Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi.
AU_3A_U04C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-5, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-02_K01
Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
AU_3A_K05C-1T-A-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-3, M-5, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-02_W01
Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
2,0
3,0Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_3A_S3/A-02_W02
Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego.
2,0
3,0wykazuje podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania zdalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-02_U01
Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_3A_S3/A-02_U02
Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi.
2,0
3,0wykazuje podstawowe umiejętności podczas projektowania kursu nauczania zdalnego zgodne z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-02_K01
Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
2,0
3,0Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
  3. Juszczyk S. (red), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
  2. Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).6
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.5
11

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego, umieszczenie kursu na platformie, generowanie matadanych.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.2
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.2
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).2
T-W-3Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.2
T-W-4Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.3
T-W-5Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).2
11

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń9
A-A-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2samodzielne przygotowanie do egzaminu9
A-W-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu na wykład konwersatoryjny8
A-W-3Samodzielne przygotowanie prawidłowo skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń jako podstawa zaliczenia przedmiotu10
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-02_W01Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej, przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, a także wiedzę o nowoczesnych technologiach kształcenia studentów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.
T-W-3Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.
T-W-5Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-W-4Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-02_W02Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej, przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, a także wiedzę o nowoczesnych technologiach kształcenia studentów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5metoda projektów
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania zdalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-02_U01Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U04Nabywa umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.
T-W-3Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.
T-W-4Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.
T-W-5Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład problemowy
M-5metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-02_U02Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U04Nabywa umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje podstawowe umiejętności podczas projektowania kursu nauczania zdalnego zgodne z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-02_K01Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-A-1Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego, umieszczenie kursu na platformie, generowanie matadanych.
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu.
T-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).
T-W-2Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego.
T-W-4Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
T-W-5Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-W-3Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-5metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
3,5
4,0
4,5
5,0