Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w
W-2lab- Wymagane zaliczenie z przedmiotu historii architektury i urbanistyki na semestrach wcześniejszych (studia S1)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu.2
T-L-2Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci)2
T-L-3Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński)2
T-L-4Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.)2
T-L-5Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski)2
T-L-6Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller)2
T-L-7Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła)2
T-L-8Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska)2
T-L-9Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta)2
T-L-10Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk)2
T-L-11Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz)2
T-L-12Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa.2
T-L-13Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski)2
T-L-14Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.) Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej.2
T-L-15Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne.2
30
wykłady
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej15
A-L-2Obecność na zajęciach30
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu15
60
wykłady
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu15
A-W-2obecność na wykładach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-I/1_W16
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
A_2A_W16T2A_W04InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-15, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-I/1_U13
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
A_2A_U13T2A_U15, T2A_U17InzA2_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-I/1_K07
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
A_2A_K07T2A_K04, T2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-15, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-I/1_W16
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-I/1_U13
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-I/1_K07
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zachwatowicz J., Budownictwo i Architektura w Polsce 1945-1966, Warszawa, 1968
  2. Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa, 1968
  3. 4. Szafer P., Polska Architektura Współczesna, Warszawa, 1988
  4. Czapelski M., Bohdan Pniewski – warszawski architekt XX wieku, Warszawa 2008, 2008
  5. Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk, 2003
  6. Sołtysik M. J., Gdynia – miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura, Warszawa, 1993
  7. Turowski A., Konstruktywizm polski: Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław, 1981
  8. Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i Architektury Polskiej w latach 1944-1964, Warszawa, 1967
  9. Szymski A. Dawidowski R. Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2001
  10. Bal W., Dawidowski R., Szymski A., Architektura Polska lat 1945-1960 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2004
  11. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A. Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007
  12. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A., Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu.2
T-L-2Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci)2
T-L-3Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński)2
T-L-4Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.)2
T-L-5Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski)2
T-L-6Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller)2
T-L-7Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła)2
T-L-8Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska)2
T-L-9Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta)2
T-L-10Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk)2
T-L-11Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz)2
T-L-12Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa.2
T-L-13Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski)2
T-L-14Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.) Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej.2
T-L-15Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej15
A-L-2Obecność na zajęciach30
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu15
A-W-2obecność na wykładach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-I/1_W16zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W16zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łącznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu.
T-L-2Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci)
T-L-3Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński)
T-L-4Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.)
T-L-5Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski)
T-L-6Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller)
T-L-7Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła)
T-L-9Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta)
T-L-11Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz)
T-L-13Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski)
T-L-15Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne.
T-L-8Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska)
T-L-10Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk)
T-L-12Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa.
T-L-14Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.) Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-I/1_U13W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-I/1_K07jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K07jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu.
T-L-2Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci)
T-L-3Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński)
T-L-4Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.)
T-L-5Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski)
T-L-6Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller)
T-L-7Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła)
T-L-9Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta)
T-L-11Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz)
T-L-13Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski)
T-L-15Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne.
T-L-8Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska)
T-L-10Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk)
T-L-12Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa.
T-L-14Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.) Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0