Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Ryszard Tokarczyk <tokar@zut.edu.pl>, wol ww <ww@wp.pl>
ECTS (planowane) 12,0 ECTS (formy) 12,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL3 45 2,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 45 2,01,00zaliczenie
laboratoriaL5 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1• Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. • Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych.
W-2Zaliczenie semestru IV - wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rzeźbie malarstwie, grafice oraz technikach rysunkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, pładzczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierająca negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skkojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni.21
T-L-2Zagadnienia projektowania koloru w architekturze . Technologia tempery. Stworzenie tonacji ciepłej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Stworzenie tonacji zimnej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Precyzowanie relacji wartości ciepłych i zimnych z akcentowaniem Wyrażanie przestrzeni elementami fizycznymi i iluzyjnymi21
T-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu3
45
laboratoria
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania2
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A425
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.9
T-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.3
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja3
T-L-6Przeglądy śródsemestralne3
45
laboratoria
T-L-1Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej Aranżacja kolorystyczna formy przestrzennej wg wybranych założeń Projekt koncepcyjny kolorystyki obiektu lub zespołu architektonicznego15
T-L-2Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej15
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala15
45
laboratoria
T-L-1Zastosowanie grafiki w pracach projektowych i w realizacjach3
T-L-2Kompozycja3
T-L-3Projektowanie znaków graficznych6
T-L-4Interpretacja graficzna fotografii3
T-L-5Liternictwo3
T-L-6Tworzenie obrazu wnętrza architektonicznego3
T-L-7Głowa z natury - Budowa, konstrukcja. Cechy indywidualne modela. Podział formy wg przyjętego kodu, np. siatka linii równoległych. Budowanie formy o wyraźnym działaniu statycznym, dynamicznym, przestrzeni otwartych, pomiędzy elementami itp. Posługiwanie się bryłą i przestrzenią21
T-L-8Zaliczenie przedmiotu3
45
laboratoria
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania2
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A425
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.6
T-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.6
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja3
T-L-6Przeglądy śródsemestralne3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna15
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Praca własna15
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna15
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XV_W06
posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
A_1A_W06T1A_W04InzA_W03C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1
A_1A_C-XV_W07
ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
A_1A_W07T1A_W04, T1A_W07InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1S-1
A_1A_C-XV_W08
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
A_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XV_U07
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
A_1A_U07T1A_U09, T1A_U16InzA_U02C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XV_K02
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K02T1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XV_W06
posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
A_1A_C-XV_W07
ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
A_1A_C-XV_W08
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XV_U07
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
2,0Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem.
3,0W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem.
3,5Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury
4,0Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury .
4,5Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu.
5,0Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XV_K02
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
2,0nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury.
3,0Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia.
3,5Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia.
4,0Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
4,5Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi.
5,0Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych.

Literatura podstawowa

  1. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
  2. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
  3. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  4. K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
  2. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, pładzczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierająca negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skkojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni.21
T-L-2Zagadnienia projektowania koloru w architekturze . Technologia tempery. Stworzenie tonacji ciepłej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Stworzenie tonacji zimnej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Precyzowanie relacji wartości ciepłych i zimnych z akcentowaniem Wyrażanie przestrzeni elementami fizycznymi i iluzyjnymi21
T-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu3
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania2
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A425
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.9
T-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.3
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja3
T-L-6Przeglądy śródsemestralne3
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej Aranżacja kolorystyczna formy przestrzennej wg wybranych założeń Projekt koncepcyjny kolorystyki obiektu lub zespołu architektonicznego15
T-L-2Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej15
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala15
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie grafiki w pracach projektowych i w realizacjach3
T-L-2Kompozycja3
T-L-3Projektowanie znaków graficznych6
T-L-4Interpretacja graficzna fotografii3
T-L-5Liternictwo3
T-L-6Tworzenie obrazu wnętrza architektonicznego3
T-L-7Głowa z natury - Budowa, konstrukcja. Cechy indywidualne modela. Podział formy wg przyjętego kodu, np. siatka linii równoległych. Budowanie formy o wyraźnym działaniu statycznym, dynamicznym, przestrzeni otwartych, pomiędzy elementami itp. Posługiwanie się bryłą i przestrzenią21
T-L-8Zaliczenie przedmiotu3
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania2
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A425
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.6
T-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.6
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja3
T-L-6Przeglądy śródsemestralne3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Praca własna15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XV_W06posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W06posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XV_W07ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W07ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XV_W08zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W08zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XV_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem.
3,0W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem.
3,5Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury
4,0Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury .
4,5Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu.
5,0Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XV_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-4Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy.
T-L-1Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania
T-L-2Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4
T-L-3Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek.
T-L-5Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury.
3,0Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia.
3,5Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia.
4,0Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
4,5Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi.
5,0Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych.