Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Wybrane aspekty ekonomii rolnictwa na tle rozwoju obszarów wiejskich po wejściu polski do UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia stacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane aspekty ekonomii rolnictwa na tle rozwoju obszarów wiejskich po wejściu polski do UE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 3,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi ekonomii rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pozytywne i negatywne skutki integracji oraz wyzwania stojące przed polskim rolnictwem. Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarki żywnościowej. Europejskie rolnictwo w warunkach światowego kryzysu.5
T-A-2Definicje, zastosowanie i kryteria oceny projektów inwestycyjnych przy wykorzystaniu mierników z zakresu analizy wskaźnikowej tj. wskaźnik przyszłej wartości, wskaźnik dyskontowy, wskaźnik cykliczności rocznej, wskaźnik odzyskania kapitału, zaktualizowana wartość netto NPV, wewnętrzna stopa zwrotu IRR.10
T-A-3Sporządzanie analizy ekonomiczno- finansowej dla wybranego projektu inwestycyjnego i dokonanie oceny projektu na podstawie dyskontowych wskaźników oceny NPV i IRR.10
25
wykłady
T-W-1Europejska polityka rolna na przestrzeni lat. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Ekonomiczne przemiany w polskim rolnictwie po akcesie do Unii Europejskiej.5
T-W-2System gospodarczy a rolnictwo. Rozwój zrównoważony i jego uwarunkowania. Globalizacja w rolnictwie. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich. Polityka rolna UE.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury95
A-A-3przygotowanie do zaliczenia60
180
wykłady
A-W-1udział w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury60
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_W01
posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w aspekcie ekonomicznym oraz z zakresu zasad rozwoju obszarów wiejskich i jego uwarunkowań; posiada wiedzę z zakresu z polityki rolnej, jej ewolucji i wyzwań jakie przed nią stoją w obliczu współczesnych uwarunkowań
RWZR_10A_W04C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_U01
potrafi określić rolę rolnictwa w systemie gospodarczym, zidentyfikować czynniki rozwoju obszarów wiejskich, określić pojęcia wielofunkcyjności obszarów wiejskich; posiada umiejętność analizowania stanu rolnictwa i gospodarki żywnościowej; potrafi wymienić determinanty przemian na obszarach wiejskich oraz zidentyfikować efekty integracji z Unią Europejską; posiada umiejętność samodzielnego sporządzania analizy finansowej dla zadania inwestycyjnego oraz oceny tego projektu przy wykorzystaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych.
RWZR_10A_U03, RWZR_10A_U02C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_K01
zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; przejawia postawę odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
RWZR_10A_K01C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_W01
posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w aspekcie ekonomicznym oraz z zakresu zasad rozwoju obszarów wiejskich i jego uwarunkowań; posiada wiedzę z zakresu z polityki rolnej, jej ewolucji i wyzwań jakie przed nią stoją w obliczu współczesnych uwarunkowań
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania sektora rolno-spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_U01
potrafi określić rolę rolnictwa w systemie gospodarczym, zidentyfikować czynniki rozwoju obszarów wiejskich, określić pojęcia wielofunkcyjności obszarów wiejskich; posiada umiejętność analizowania stanu rolnictwa i gospodarki żywnościowej; potrafi wymienić determinanty przemian na obszarach wiejskich oraz zidentyfikować efekty integracji z Unią Europejską; posiada umiejętność samodzielnego sporządzania analizy finansowej dla zadania inwestycyjnego oraz oceny tego projektu przy wykorzystaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe czynniki rozwoju obszarów wiejskich, zna podstawy sporządzania analizy finansowej dla danego zadania inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-1_K01
zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; przejawia postawę odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Wilkin, Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, IRWiR PAN, Warszawa, 2010
  2. J. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa, 2002
  3. M. Nasiłowski, System rynkowy, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Grzelak A. Sapa A., Agroekonomia w warunkach rynkowych. Problemy i wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Zeszyty Naukowe 150, Poznań, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pozytywne i negatywne skutki integracji oraz wyzwania stojące przed polskim rolnictwem. Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarki żywnościowej. Europejskie rolnictwo w warunkach światowego kryzysu.5
T-A-2Definicje, zastosowanie i kryteria oceny projektów inwestycyjnych przy wykorzystaniu mierników z zakresu analizy wskaźnikowej tj. wskaźnik przyszłej wartości, wskaźnik dyskontowy, wskaźnik cykliczności rocznej, wskaźnik odzyskania kapitału, zaktualizowana wartość netto NPV, wewnętrzna stopa zwrotu IRR.10
T-A-3Sporządzanie analizy ekonomiczno- finansowej dla wybranego projektu inwestycyjnego i dokonanie oceny projektu na podstawie dyskontowych wskaźników oceny NPV i IRR.10
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Europejska polityka rolna na przestrzeni lat. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Ekonomiczne przemiany w polskim rolnictwie po akcesie do Unii Europejskiej.5
T-W-2System gospodarczy a rolnictwo. Rozwój zrównoważony i jego uwarunkowania. Globalizacja w rolnictwie. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich. Polityka rolna UE.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury95
A-A-3przygotowanie do zaliczenia60
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury60
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-1_W01posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w aspekcie ekonomicznym oraz z zakresu zasad rozwoju obszarów wiejskich i jego uwarunkowań; posiada wiedzę z zakresu z polityki rolnej, jej ewolucji i wyzwań jakie przed nią stoją w obliczu współczesnych uwarunkowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10A_W04ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów, ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi ekonomii rolnictwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania sektora rolno-spożywczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-1_U01potrafi określić rolę rolnictwa w systemie gospodarczym, zidentyfikować czynniki rozwoju obszarów wiejskich, określić pojęcia wielofunkcyjności obszarów wiejskich; posiada umiejętność analizowania stanu rolnictwa i gospodarki żywnościowej; potrafi wymienić determinanty przemian na obszarach wiejskich oraz zidentyfikować efekty integracji z Unią Europejską; posiada umiejętność samodzielnego sporządzania analizy finansowej dla zadania inwestycyjnego oraz oceny tego projektu przy wykorzystaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10A_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
RWZR_10A_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi ekonomii rolnictwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe czynniki rozwoju obszarów wiejskich, zna podstawy sporządzania analizy finansowej dla danego zadania inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-1_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; przejawia postawę odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10A_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi ekonomii rolnictwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania
3,5
4,0
4,5
5,0