Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Bakteriologia i mikologia kliniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteriologia i mikologia kliniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zbajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.1
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.1
T-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.2
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.2
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.1
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.1
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.2
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.2
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.2
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.2
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.2
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.2
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student zna cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów
BT_1A_W19, BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_??_W02
Objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów, zna metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych
BT_1A_W16R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_??_W03
Student umie wybrać odpowiednie techniki badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student nabywa umiejętność oceny mechanizmów obronnych przed zakażeniami oraz sposobów profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_??_U02
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
BT_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student zna cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_??_W02
Objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów, zna metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych
2,0Student nie potrafi objaśnić mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów, nie zna metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_??_W03
Student umie wybrać odpowiednie techniki badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student nabywa umiejętność oceny mechanizmów obronnych przed zakażeniami oraz sposobów profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
2,0Student nie umie ocenić mechanizmów obronnych przed zakażeniami oraz sposobów profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
4,5Student potrafi dobrze ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
BT_1A_??_U02
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności dotyczących metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialnści i świadomości podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.
3,0Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.

Literatura podstawowa

  1. Kayser R.H., Bienez K.A., Eckert J., Zinkernagel M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Malicki K., Binek M., Zarys Klinicznej Bakteriologii Weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Zaręba M., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.1
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.1
T-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.2
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.2
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.1
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.1
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.2
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.2
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.2
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.2
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.2
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.2
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student zna cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia cechy charakterystyczne bakterii oraz grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat cech charakterystycznych bakterii oraz grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W02Objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów, zna metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów, nie zna metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metody profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mechanizmów chorobotwórczego działania bakterii i grzybów oraz metod profilaktyki i terapii w zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W03Student umie wybrać odpowiednie techniki badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student nabywa umiejętność oceny mechanizmów obronnych przed zakażeniami oraz sposobów profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić mechanizmów obronnych przed zakażeniami oraz sposobów profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
4,5Student potrafi dobrze ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić mechanizmy obronne przed zakażeniami oraz omówić sposoby profilaktyki w stosunku do bakterii i grzybów chorobotwórczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02Student wykorzystuje umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności dotyczących metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych.
Treści programoweT-A-3Bezpośrednie wykrywanie bakterii i grzybów – metody izolacji na podłożach.
T-A-4Identyfikacja bakterii metodami serologicznymi, biochemicznymi oraz za pośrednictwem bakteriofagów.
T-A-5Metody identyfikacji drożdżaków i pleśniaków.
T-A-6Badanie ilościowe bakterii.
T-A-2Postępowanie rozpoznawcze przy zakażeniach bakteryjnych i grzybiczych.
T-A-7Badanie wrażliwości bakterii i grzybów na działanie czynników fizycznych, chemicznych a także leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych.
T-A-1Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym.
T-W-6Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka.
T-W-7Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków grzybów.
T-W-1Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów.
T-W-2Zmienność i chorobotwórczość bakterii i grzybów.
T-W-3Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów.
T-W-4Nieswoiste i swoiste mechanizmy odporności przeciwzakaźnej.
T-W-5Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialnści i świadomości podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.
3,0Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt.