Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w hodowli roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.3
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.3
T-A-4Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
T-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.2
T-A-6Prezentacja planów hodowlanych.3
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych1
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych4
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin2
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA2
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji2
T-L-7Zajęcia terenowe w hali wegetacyjnej2
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć5
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień5
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
BT_1A_W15, BT_1A_W10R1A_W04, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
BT_1A_U10, BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2S-1
BT_1A_BT-S-C8_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-1, T-W-5, T-W-8M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
BT_1A_K03, BT_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-A-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
BT_1A_BT-S-C8_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
  2. Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
  3. Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
  3. Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.3
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.3
T-A-4Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
T-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.2
T-A-6Prezentacja planów hodowlanych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych1
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych4
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin2
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA2
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji2
T-L-7Zajęcia terenowe w hali wegetacyjnej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć5
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień5
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C8_W01Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W15posiada ogólną wiedzę na temat wpływu żywienia i czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C8_U01Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C8_U02Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C8_K01Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych