Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta w kulturze i sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta w kulturze i sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu ściśle powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, filozofii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia.2
T-W-2Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę.2
T-W-3Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii).2
T-W-4Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego).3
T-W-5Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji.2
T-W-6Zwierzęta w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych). Rzeźba animalna w dziejach świata.1
T-W-7Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskiem i światowym folklorze.1
T-W-8Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe).1
T-W-9Zwierzęta w przysłowiach, porzekadłach, przesądach.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zaleconej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Udział w konsultacjach.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna, ekspozycja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_W01
Student zna i omawia znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami zwierzęcymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
BT_1A_W06R1A_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_U01
Student analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
BT_1A_U12R1A_U01, R1A_U02InzA_U03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
BT_1A_K03, BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_W01
Student zna i omawia znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami zwierzęcymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_U01
Student analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A5.3_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Cooper J.C., Zwierzęta symboliczne i mityczne, Wydawnictwo REBIS, Dom Wydawniczy Sp. z o.o, Poznań, 1998
  2. Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie, Wydawnictwo PAX, Warszawa, 2002
  3. Kopaliński W., Słownik symboli, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 2001
  4. Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 2003
  5. Margul T., Zwierzę w kulcie i micie, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1996
  6. Parandowski J., Mitologia Greków i Rzymian, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek A., Szczepanowicz B., Atlas zwierząt biblijnych. Miejsce w Biblii i symbolika, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2007
  2. Sokolewicz Z., Mitologia Czarnej Afryki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1986
  3. Tomaszewska-Bolałek M., Zwierzęta zodiaku w kulturze Japonii, Wydawnictwo HANAMI, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia.2
T-W-2Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę.2
T-W-3Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii).2
T-W-4Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego).3
T-W-5Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji.2
T-W-6Zwierzęta w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych). Rzeźba animalna w dziejach świata.1
T-W-7Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskiem i światowym folklorze.1
T-W-8Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe).1
T-W-9Zwierzęta w przysłowiach, porzekadłach, przesądach.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zaleconej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Udział w konsultacjach.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A5.3_W01Student zna i omawia znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami zwierzęcymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistyczno-społecznych oraz ich znaczenia w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-3Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii).
T-W-4Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego).
T-W-5Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji.
T-W-1Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia.
T-W-2Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę.
T-W-7Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskiem i światowym folklorze.
T-W-8Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe).
T-W-6Zwierzęta w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych). Rzeźba animalna w dziejach świata.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A5.3_U01Student analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U12Potrafi wskazać znaczenie zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze i religii; docenia inspirującą rolę przyrody w rozwijaniu działalności artystycznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-3Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii).
T-W-4Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego).
T-W-5Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji.
T-W-1Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia.
T-W-2Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę.
T-W-9Zwierzęta w przysłowiach, porzekadłach, przesądach.
T-W-7Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskiem i światowym folklorze.
T-W-8Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe).
T-W-6Zwierzęta w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych). Rzeźba animalna w dziejach świata.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna, ekspozycja).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A5.3_K01Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności.
Treści programoweT-W-3Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii).
T-W-4Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego).
T-W-5Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji.
T-W-1Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia.
T-W-2Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę.
T-W-9Zwierzęta w przysłowiach, porzekadłach, przesądach.
T-W-7Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskiem i światowym folklorze.
T-W-8Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna, ekspozycja).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.