Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Genetyka roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 25 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1genetyka ogólna, botanika, fizjologia roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów genetycznych warunkujących zmienność cech fenotypowych roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy powstawania roślin poliploidalnych na przykładzie pszenicy zwyczajnej2
T-A-2Syntenia genomów2
T-A-3Banki genów roślinnych2
T-A-4Mutageneza u roślin3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów roślinnych2
T-A-6Zjawisko heterozji u roślin3
T-A-7zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
laboratoria
T-L-1Metody rozróżniania heterozygot od homozygot6
T-L-2Analiza genetyczna cech mierzalnych6
T-L-3Konstrukcja mapy genetycznej genomu roślinnego4
T-L-4Metody oceny podobieństwa genetycznego taksonów roślinnych4
T-L-5Analiza genetyczna w populacjach roślin5
25
wykłady
T-W-1Genetyczny mechanizm procesu homozygotyzacji w populacjach samopylnych.3
T-W-2Bioróżnorodność i jej źródła w świecie roślin.4
T-W-3Genetyczna determinacja budowy kwiatów.2
T-W-4Determinacja płci w świecie roślin.2
T-W-5Genetyczne podłoże męskiej sterylności u roślin wyższych.3
T-W-6Mechanizm samoniezgodności.2
T-W-7Genetyczna kontrola okresu spoczynku.2
T-W-8Genetyczna kontrola kwitnienia.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2samodzielna praca z książką i notatkami z wykładów15
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2praca własna z podręcznikiem i notatkami z wykładów25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4zaliczenie przedmiotu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2metoda problemowa
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu z treści wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C10_W01
umie objaśnić genetyczne podstawy zmienności cech u roślin
BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C10_U01
analizuje zmienność genetyczną roślin
BL_2A_U09P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C10_K01
zdolność do interpretacji genetycznej zmienności roślin
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C10_W01
umie objaśnić genetyczne podstawy zmienności cech u roślin
2,0Nie potrafi w najmniejszym stopniu wskazać genetyczne przyczyny zmienności roślin
3,0W minimalnym zakresie przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin
3,5W zadowalający sposób przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin
4,0Wykazuje dobrą znajowmośc przyczyn zmienności roślin
4,5Jest biegły w wyjasnianiu genetycznych przyczyn zmienności roślin
5,0Ma dogłębną wiedzę na temat przyczyn genetycznych zmienności roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C10_U01
analizuje zmienność genetyczną roślin
2,0Nie potrafi zastosować zadnej metody do oceny zmienności genetycznej roślin
3,0potrafi zastosować jedną metodę do opisu zmienności genetycznej roslin
3,5potrafi zastosować dwie metody do opisu zmienności genetycznej roślin
4,0stosuje minimum trzy metody do opisu zmienności genetycznej roślin
4,5Jest biegły w metodach opisu zmienności genetycznej roślin
5,0Ma samodzielnie pogłębioną wiedzę na temat metod opisu zmienności genetycznej roślin i potrafi ją stosować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C10_K01
zdolność do interpretacji genetycznej zmienności roślin
2,0nie potrafi dać genetycznej interpretacji zmienności roslin
3,0interpretuje genetycznie zmiennośc roślin w minimalnym zakresie
3,5przeciętny poziom interpretacji zmienności roślin
4,0ponadprzecietny poziom interpretacji zmienności roślin
4,5w pełni zadowalający poziom interpretacji genetycznej zmienności roślin
5,0dogłębny poziom interpretacji zmienności roślin

Literatura podstawowa

  1. Czesław Tarkowski, Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, Wydawnictwo AR Lublin, 1999
  2. Andrzej Górny, Zarys Genetyki Zbóż, IGRPAN Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. S. Rogalska, J. Małuszyńska, M. J. Olszewska, Podstawy cytogenetyki roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy powstawania roślin poliploidalnych na przykładzie pszenicy zwyczajnej2
T-A-2Syntenia genomów2
T-A-3Banki genów roślinnych2
T-A-4Mutageneza u roślin3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów roślinnych2
T-A-6Zjawisko heterozji u roślin3
T-A-7zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody rozróżniania heterozygot od homozygot6
T-L-2Analiza genetyczna cech mierzalnych6
T-L-3Konstrukcja mapy genetycznej genomu roślinnego4
T-L-4Metody oceny podobieństwa genetycznego taksonów roślinnych4
T-L-5Analiza genetyczna w populacjach roślin5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyczny mechanizm procesu homozygotyzacji w populacjach samopylnych.3
T-W-2Bioróżnorodność i jej źródła w świecie roślin.4
T-W-3Genetyczna determinacja budowy kwiatów.2
T-W-4Determinacja płci w świecie roślin.2
T-W-5Genetyczne podłoże męskiej sterylności u roślin wyższych.3
T-W-6Mechanizm samoniezgodności.2
T-W-7Genetyczna kontrola okresu spoczynku.2
T-W-8Genetyczna kontrola kwitnienia.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2samodzielna praca z książką i notatkami z wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2praca własna z podręcznikiem i notatkami z wykładów25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4zaliczenie przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C10_W01umie objaśnić genetyczne podstawy zmienności cech u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów genetycznych warunkujących zmienność cech fenotypowych roślin
Treści programoweT-W-1Genetyczny mechanizm procesu homozygotyzacji w populacjach samopylnych.
T-W-2Bioróżnorodność i jej źródła w świecie roślin.
T-W-3Genetyczna determinacja budowy kwiatów.
T-W-4Determinacja płci w świecie roślin.
T-W-5Genetyczne podłoże męskiej sterylności u roślin wyższych.
T-W-6Mechanizm samoniezgodności.
T-W-7Genetyczna kontrola okresu spoczynku.
T-W-8Genetyczna kontrola kwitnienia.
T-A-1Mechanizmy powstawania roślin poliploidalnych na przykładzie pszenicy zwyczajnej
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów roślinnych
T-A-2Syntenia genomów
T-A-3Banki genów roślinnych
T-A-4Mutageneza u roślin
T-A-6Zjawisko heterozji u roślin
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w najmniejszym stopniu wskazać genetyczne przyczyny zmienności roślin
3,0W minimalnym zakresie przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin
3,5W zadowalający sposób przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin
4,0Wykazuje dobrą znajowmośc przyczyn zmienności roślin
4,5Jest biegły w wyjasnianiu genetycznych przyczyn zmienności roślin
5,0Ma dogłębną wiedzę na temat przyczyn genetycznych zmienności roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C10_U01analizuje zmienność genetyczną roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów genetycznych warunkujących zmienność cech fenotypowych roślin
Treści programoweT-L-1Metody rozróżniania heterozygot od homozygot
T-L-2Analiza genetyczna cech mierzalnych
T-L-4Metody oceny podobieństwa genetycznego taksonów roślinnych
T-L-3Konstrukcja mapy genetycznej genomu roślinnego
T-L-5Analiza genetyczna w populacjach roślin
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować zadnej metody do oceny zmienności genetycznej roślin
3,0potrafi zastosować jedną metodę do opisu zmienności genetycznej roslin
3,5potrafi zastosować dwie metody do opisu zmienności genetycznej roślin
4,0stosuje minimum trzy metody do opisu zmienności genetycznej roślin
4,5Jest biegły w metodach opisu zmienności genetycznej roślin
5,0Ma samodzielnie pogłębioną wiedzę na temat metod opisu zmienności genetycznej roślin i potrafi ją stosować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C10_K01zdolność do interpretacji genetycznej zmienności roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów genetycznych warunkujących zmienność cech fenotypowych roślin
Treści programoweT-W-2Bioróżnorodność i jej źródła w świecie roślin.
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dać genetycznej interpretacji zmienności roslin
3,0interpretuje genetycznie zmiennośc roślin w minimalnym zakresie
3,5przeciętny poziom interpretacji zmienności roślin
4,0ponadprzecietny poziom interpretacji zmienności roślin
4,5w pełni zadowalający poziom interpretacji genetycznej zmienności roślin
5,0dogłębny poziom interpretacji zmienności roślin