Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt oraz metod z genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń2
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach2
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń2
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji3
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne3
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
15
wykłady
T-W-1Pochodzenie świń2
T-W-2Charakterystyka podstawowych cech świń2
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń2
T-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji3
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń2
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka2
T-W-7Podstawy klonowania świń2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Przygotowanie do dyskusji3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-3Przygotownie do zaliczenia11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
BL_2A_W03, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-1T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
BL_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-1T-W-1, T-W-3, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
2,0Student nie umie myślieć logicznie i korzystać z literatury
3,0Student umie myśleć logicznie, nie umie korzystać z literatury
3,5Student umie myśleć logicznie, nie rozróżnia poszczególnych modeli
4,0Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele
4,5Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać z literatury
5,0Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać z literatury i przygotowywać prezentacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy realacji, funkcjonujących organizmów, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Smorąg Z. i in., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. i in., Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytet Warminsko-Mazurski, Olsztyn, 2007, rozdział 23 i 24

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń2
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach2
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń2
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji3
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne3
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie świń2
T-W-2Charakterystyka podstawowych cech świń2
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń2
T-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji3
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń2
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka2
T-W-7Podstawy klonowania świń2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Przygotowanie do dyskusji3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-3Przygotownie do zaliczenia11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_W01Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_U01W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_U02Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie świń
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie myślieć logicznie i korzystać z literatury
3,0Student umie myśleć logicznie, nie umie korzystać z literatury
3,5Student umie myśleć logicznie, nie rozróżnia poszczególnych modeli
4,0Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele
4,5Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać z literatury
5,0Student umie myśleć logicznie, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać z literatury i przygotowywać prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_K01Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-7Podstawy klonowania świń
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy realacji, funkcjonujących organizmów, kreatywny