Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Diagnostyka chorób ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka chorób ryb
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi ryb
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób ryb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aparatura i sprzęt stosowany w diagnostyce chorób ryb. Zasady pobierania i konserwacji materiału do badań.Wykrywanie przeciwciał i antygenów, test ELISA, przeciwciała mono i poliklonalne4
T-L-2Zmiany kliniczne, anatomopatologiczne, badania histopatologiczne. Protokół i techniki badań parazytologicznych8
T-L-3Wpływ patogenów na kondycję ryb, zapobieganie chorobom odzwierzęcym3
15
wykłady
T-W-1Podział chorób, choroby ryb słodkowodnych i morskich pochodzenia wirusowego3
T-W-2Patogeneza chorób ryb pochodzenia bakteryjnego i grzybiczego2
T-W-3Choroby środowiskowe i funkcjonalne, ich przyczyny i skutki. Podstawy immunologii3
T-W-4Wybrane choroby pasożytnicze, techniki badań parazytologicznych4
T-W-5Immunodiagnostyka, szczepionki DNA, profilaktyka i terapia3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych i zaliczenie8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_W01
Student wymienia i rozpoznaje podstawowe przyczyny chorób ryb oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz określić zmiany, które wywołuje wskazany patogen.
BL_2A_W08, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_U01
Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzać preparaty i zastosować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów ryb
BL_2A_U08, BL_2A_U14, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3T-W-4, T-L-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_W01
Student wymienia i rozpoznaje podstawowe przyczyny chorób ryb oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz określić zmiany, które wywołuje wskazany patogen.
2,0Student nie potrafi wymienić ani rozpoznać podstawowych przyczyn chorób ryb, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób ryb.
3,5Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób ryb oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu, ekosystemu i gospodarki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_U01
Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzać preparaty i zastosować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów ryb
2,0Student nie potrafi pobierać materiału do badań, sporządzić preparatów ani rozróżnić najczęściej spotykanych u ryb patogenów.
3,0Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki.
5,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednią metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki, analizować efekty swoich działań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.7_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
2,0Student nie potrafi przekazać wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu.
3,0Stodent przekazuje wiedzę związaną z tematyką przedmiotu w stopnu dostatecznym, bez zgłębiania przyczyn zachodzących procesów.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować przyczyny zachodzacych procesów.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów oraz wskazać ich wpływ na organizm.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami zachodzących procesów oraz wskazać dodatkowe źródła informacji.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu, ekosystemu i gospodarki korzystając ze specjalistycznych źródeł.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  2. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1
  3. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Eiras J., Segner H., Wahli T., Kapoor B.G, Fish Diseases, Science Publishers, Enfield, NH, USA, 2008, 1
  2. Woo P.T.K, Fish Diseases and Disorders. Vol. 1, CABI Publishing, 1995, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aparatura i sprzęt stosowany w diagnostyce chorób ryb. Zasady pobierania i konserwacji materiału do badań.Wykrywanie przeciwciał i antygenów, test ELISA, przeciwciała mono i poliklonalne4
T-L-2Zmiany kliniczne, anatomopatologiczne, badania histopatologiczne. Protokół i techniki badań parazytologicznych8
T-L-3Wpływ patogenów na kondycję ryb, zapobieganie chorobom odzwierzęcym3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział chorób, choroby ryb słodkowodnych i morskich pochodzenia wirusowego3
T-W-2Patogeneza chorób ryb pochodzenia bakteryjnego i grzybiczego2
T-W-3Choroby środowiskowe i funkcjonalne, ich przyczyny i skutki. Podstawy immunologii3
T-W-4Wybrane choroby pasożytnicze, techniki badań parazytologicznych4
T-W-5Immunodiagnostyka, szczepionki DNA, profilaktyka i terapia3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych i zaliczenie8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.7_W01Student wymienia i rozpoznaje podstawowe przyczyny chorób ryb oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz określić zmiany, które wywołuje wskazany patogen.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi ryb
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób ryb
Treści programoweT-W-4Wybrane choroby pasożytnicze, techniki badań parazytologicznych
T-W-1Podział chorób, choroby ryb słodkowodnych i morskich pochodzenia wirusowego
T-W-2Patogeneza chorób ryb pochodzenia bakteryjnego i grzybiczego
T-W-3Choroby środowiskowe i funkcjonalne, ich przyczyny i skutki. Podstawy immunologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani rozpoznać podstawowych przyczyn chorób ryb, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób ryb.
3,5Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób ryb oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą patogenów ryb, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu, ekosystemu i gospodarki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.7_U01Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzać preparaty i zastosować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób ryb
Treści programoweT-W-4Wybrane choroby pasożytnicze, techniki badań parazytologicznych
T-L-1Aparatura i sprzęt stosowany w diagnostyce chorób ryb. Zasady pobierania i konserwacji materiału do badań.Wykrywanie przeciwciał i antygenów, test ELISA, przeciwciała mono i poliklonalne
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pobierać materiału do badań, sporządzić preparatów ani rozróżnić najczęściej spotykanych u ryb patogenów.
3,0Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki.
5,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednią metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki, analizować efekty swoich działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.7_K01Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi ryb
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób ryb
Treści programoweT-W-1Podział chorób, choroby ryb słodkowodnych i morskich pochodzenia wirusowego
T-L-1Aparatura i sprzęt stosowany w diagnostyce chorób ryb. Zasady pobierania i konserwacji materiału do badań.Wykrywanie przeciwciał i antygenów, test ELISA, przeciwciała mono i poliklonalne
T-L-2Zmiany kliniczne, anatomopatologiczne, badania histopatologiczne. Protokół i techniki badań parazytologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu.
3,0Stodent przekazuje wiedzę związaną z tematyką przedmiotu w stopnu dostatecznym, bez zgłębiania przyczyn zachodzących procesów.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować przyczyny zachodzacych procesów.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów oraz wskazać ich wpływ na organizm.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami zachodzących procesów oraz wskazać dodatkowe źródła informacji.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przebieg i skutki dla organizmu, ekosystemu i gospodarki korzystając ze specjalistycznych źródeł.