Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
C-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
C-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.2
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.2
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.3
15
wykłady
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.2
T-W-4Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-5Gospodarka odpadami.2
T-W-6Stan środowiska wodnego i jego ochrona.2
T-W-7Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).2
T-W-8Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z ochroną środowiska5
A-A-3przygotowanie się studenta do kolokwiów10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej stanowi średnią arytmetyczną z 2 ocen cząstkowych (formujących). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie 2 pozytywnych ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-3, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_BL-S-C20_W02
zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-4T-A-1, T-W-3, T-W-7M-1S-1
BL_1A_BL-S-C20_W03
wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-4T-W-7M-1S-1
BL_1A_BL-S-C20_W04
opisuje sposobu i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-2T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
BL_1A_U16P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-3T-A-6M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_K01
jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
BL_1A_K06, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić dominujących czynników zanieczyszczających określony elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia bardzo dużo błędów. Nie potrafi wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Nie potrafi, samodzielnie, wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenie lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia błędy. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazuje źródła określonych zanieczyszczeń. Samodzielnie omawia zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy Student popełnia mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje najważniejsze pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej. Podczas wyrażania swojej wiedzy Student odznacza sie samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-C20_W02
zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zadań monitoringu środowiska. Nie wie w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska.Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
4,0Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
4,5Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
5,0Student omawia i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska. Podczas przedstawiania wiedzy wykazuje się samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-C20_W03
wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z pomocą nauczyciela, wymienia tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5Student potrafi samodzielnie wymienić tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
4,0Student wymienia większość aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
4,5Student wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student bezbłędnie wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. Wykazuje ciekawość poznawczą.
BL_1A_BL-S-C20_W04
opisuje sposobu i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
3,5Student opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
4,0Student opisuje większość omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
4,5Student opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia tylko mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
2,0Student nie wykazuje umiejętności przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia dużo błędów. Wykazuje się małą samodzielnością i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia znaczne błędy. Wykazuje się małą samodzielnością.
4,0Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia tylko mało znaczące błędy. Samodzielnie i z zaangażowaniem rozwiązuje postawione problemy.
5,0Student wykazuje umiejętność przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Samodzielnie rozwiązuje postawione problemy. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_K01
jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa, ale nie wykazuje chęci do zmiany swoich zachowań. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę i znaczenie edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje chęć do zmiany swoich zachowań. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań pro-środowiskowych.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2004
  2. Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
  3. Manahan S.E., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa, 2008
  2. Siemiński M., środowiskowe zagrozenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.2
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.2
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.2
T-W-4Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-5Gospodarka odpadami.2
T-W-6Stan środowiska wodnego i jego ochrona.2
T-W-7Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).2
T-W-8Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z ochroną środowiska5
A-A-3przygotowanie się studenta do kolokwiów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W01wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
T-W-5Gospodarka odpadami.
T-W-6Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić dominujących czynników zanieczyszczających określony elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia bardzo dużo błędów. Nie potrafi wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Nie potrafi, samodzielnie, wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenie lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia błędy. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazuje źródła określonych zanieczyszczeń. Samodzielnie omawia zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy Student popełnia mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje najważniejsze pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej. Podczas wyrażania swojej wiedzy Student odznacza sie samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W02zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.
T-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.
T-W-7Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zadań monitoringu środowiska. Nie wie w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska.Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
4,0Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
4,5Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień.
5,0Student omawia i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska. Podczas przedstawiania wiedzy wykazuje się samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W03wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-W-7Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z pomocą nauczyciela, wymienia tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5Student potrafi samodzielnie wymienić tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
4,0Student wymienia większość aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
4,5Student wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student bezbłędnie wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. Wykazuje ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W04opisuje sposobu i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
Treści programoweT-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-5Gospodarka odpadami.
T-W-6Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
T-W-8Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
3,5Student opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
4,0Student opisuje większość omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
4,5Student opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia tylko mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_U01przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
Treści programoweT-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia dużo błędów. Wykazuje się małą samodzielnością i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia znaczne błędy. Wykazuje się małą samodzielnością.
4,0Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia tylko mało znaczące błędy. Samodzielnie i z zaangażowaniem rozwiązuje postawione problemy.
5,0Student wykazuje umiejętność przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Samodzielnie rozwiązuje postawione problemy. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_K01jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
Treści programoweT-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.
T-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
T-W-4Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.
T-W-5Gospodarka odpadami.
T-W-6Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa, ale nie wykazuje chęci do zmiany swoich zachowań. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę i znaczenie edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje chęć do zmiany swoich zachowań. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań pro-środowiskowych.