Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Parazytologia ornitologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia ornitologiczna
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu parazytologii ogólnej i systematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką parazytofauny ptaków różnych środowisk

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika środowiskowa różnych grup ptaków z uwzględnieniem filtrów spotkania i dopasowania konkretnych grup pasożytów3
T-A-2Cykle życiowe pasożytów ptaków1
T-A-3Obliczanie i interpretacja wskaźników ekologicznych charakteryzujących populacje pasożytów ptaków1
5
wykłady
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć parazytologicznych i taksonomii pasożytów.1
T-W-2Drogi zarażania się ptaków pasożytami. Rodzaje mikrośrodowisk zajmowanych przez różne grupy helmintów.1
T-W-3Przypomnienie podstawowych informacji z zakresu budowy anatomicznej i morfologicznej ptaka.1
T-W-4Charakterystyka egzopasożytów ptaków.2
T-W-5Charakterystyka endopasożytów ptaków: Digenea, Cestoda, Nematoda, Acanthocephala.4
T-W-6Zapobieganie i zwalczanie parazytoz ptaków.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Zapoznanie się z piśmiennictwem10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczeni pisemne)4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa9
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie części wykładowej1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.2_W01
Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów typowych dla danej grupy ptaków
BL_2A_W08, BL_2A_W01, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.2_U01
Student potrafi obliczyć i zanalizować wskaźniki ekologiczne charakteryzujące populacje pasożytów ptaków.
BL_2A_U08, BL_2A_U10, BL_2A_U07P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-1T-A-3M-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K02
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej i grupowej.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.2_W01
Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów typowych dla danej grupy ptaków
2,0Student nie zna żadnej grupy pasożytów ptaków.
3,0Student zna większość grup pasożytów ptaków.
3,5Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków.
4,0Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować większość z nich.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów ptaków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.2_U01
Student potrafi obliczyć i zanalizować wskaźniki ekologiczne charakteryzujące populacje pasożytów ptaków.
2,0Student nie potrafi obliczyć wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych.
3,0Student potrafi obliczyć większość wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych.
3,5Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne.
4,0Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować część z nich.
4,5Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować większość z nich.
5,0Student potrafi obliczyć i zanalizować wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne.

Literatura podstawowa

  1. Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
  2. Niewiadomska K. i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
  3. Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, PWN, 1999
  4. Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Pasożytnicze helminty Polski. Gatunki, żywiciele, białe plamy, PTP, 2007

Literatura dodatkowa

  1. del Hoyo i wsp., Handbook of the birds of the world, Lynx Editions, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika środowiskowa różnych grup ptaków z uwzględnieniem filtrów spotkania i dopasowania konkretnych grup pasożytów3
T-A-2Cykle życiowe pasożytów ptaków1
T-A-3Obliczanie i interpretacja wskaźników ekologicznych charakteryzujących populacje pasożytów ptaków1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie podstawowych pojęć parazytologicznych i taksonomii pasożytów.1
T-W-2Drogi zarażania się ptaków pasożytami. Rodzaje mikrośrodowisk zajmowanych przez różne grupy helmintów.1
T-W-3Przypomnienie podstawowych informacji z zakresu budowy anatomicznej i morfologicznej ptaka.1
T-W-4Charakterystyka egzopasożytów ptaków.2
T-W-5Charakterystyka endopasożytów ptaków: Digenea, Cestoda, Nematoda, Acanthocephala.4
T-W-6Zapobieganie i zwalczanie parazytoz ptaków.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Zapoznanie się z piśmiennictwem10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczeni pisemne)4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa9
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie części wykładowej1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.2_W01Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów typowych dla danej grupy ptaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką parazytofauny ptaków różnych środowisk
Treści programoweT-W-5Charakterystyka endopasożytów ptaków: Digenea, Cestoda, Nematoda, Acanthocephala.
T-W-4Charakterystyka egzopasożytów ptaków.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnej grupy pasożytów ptaków.
3,0Student zna większość grup pasożytów ptaków.
3,5Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków.
4,0Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować większość z nich.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów ptaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.2_U01Student potrafi obliczyć i zanalizować wskaźniki ekologiczne charakteryzujące populacje pasożytów ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką parazytofauny ptaków różnych środowisk
Treści programoweT-A-3Obliczanie i interpretacja wskaźników ekologicznych charakteryzujących populacje pasożytów ptaków
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczyć wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych.
3,0Student potrafi obliczyć większość wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych.
3,5Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne.
4,0Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować część z nich.
4,5Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować większość z nich.
5,0Student potrafi obliczyć i zanalizować wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.2_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.2_K02Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej i grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy