Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii i Patologii Ryb
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu mikrobiologii, parazytologii oraz anatomii i fizjologii kręgowców i bezkręgowców wodnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-3Kształtowanie umiejetności organizacji pracy z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne2
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd1
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne2
5
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu1
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców2
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji multimedialnej, opracowannej na temat związany z treścią przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01
Student wymienia przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
BL_2A_W08, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2, C-1T-A-3, T-A-1M-1S-2
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02
Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
BL_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-2, C-1T-A-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
BL_2A_K03, BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01
Student wymienia przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe.
3,5Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
5,0Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu.
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz określić zmian wywołanych przez wybrany patogen.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje wyniki oraz potrafi określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i opisać mechanizm jego działania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
2,0Student nie potrafi wyróżnić objawów chorobowych omawianych organizmów wodnych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań.
3,5Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
4,5Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02
Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem.
3,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym.
4,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje.
4,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny.
5,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu szerokim, analizuje ich przyczyny i dynamikę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
2,0Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji.
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne publikacje naukowe.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzysta ze specjalistycznych publikacji naukowych.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne2
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd1
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu1
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców2
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_W01Student wymienia przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
Treści programoweT-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji multimedialnej, opracowannej na temat związany z treścią przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe.
3,5Student potrafi wymienić i rozpoznać podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
5,0Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_W02Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
Treści programoweT-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
Metody nauczaniaM-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji multimedialnej, opracowannej na temat związany z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz określić zmian wywołanych przez wybrany patogen.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje wyniki oraz potrafi określić zmiany wywołane przez wybrany patogen i opisać mechanizm jego działania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_U01Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
Treści programoweT-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyróżnić objawów chorobowych omawianych organizmów wodnych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań.
3,5Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
4,5Student potrafi wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je omówić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_U02Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
Treści programoweT-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem.
3,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym.
4,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje.
4,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny.
5,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu szerokim, analizuje ich przyczyny i dynamikę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_K01Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-1Zapoznanie studentów z najistotniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
Treści programoweT-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
Metody nauczaniaM-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji multimedialnej, opracowannej na temat związany z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji.
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne publikacje naukowe.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzysta ze specjalistycznych publikacji naukowych.