Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Zoogeografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoogeografia
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia, ekologia oraz podstawy geologii i geografii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-2Przekazanie informacji na temat wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
C-3Poznanie metod stosowanych w zoogeografii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kartografia biogeograficzna1
T-A-2Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji1
T-A-3Zoogeograficzna charakterystyka Polski1
T-A-4Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy2
5
wykłady
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania2
T-W-2Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne2
T-W-3Zoogeografia wysp i wód morskich1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienei i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne)5
A-A-4Studiowanie pismiennictwa17
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C7_W01
Student charakteryzuje biomy i krainy zoogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
BL_2A_W10, BL_2A_W01, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2, C-1T-A-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLR-S-C7_W02
Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy
BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C7_U01
Student potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogram
BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLR-S-C7_U02
Student posiada umiejętność obliczania i analizowania wskaźników ekologicznych
BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-2, C-1T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C7_K01
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08M-2, M-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C7_W01
Student charakteryzuje biomy i krainy zoogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
2,0Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
4,0Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów.
4,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych.
5,0Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli.
BL_2A_BLR-S-C7_W02
Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy
2,0Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne.
3,0Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu zoocenozy.
3,5Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu zoocenozy.
4,0Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu zoocenozy.
4,5Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu zoocenozy.
5,0Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C7_U01
Student potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogram
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,0Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować.
4,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich.
4,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich.
5,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować.
BL_2A_BLR-S-C7_U02
Student posiada umiejętność obliczania i analizowania wskaźników ekologicznych
2,0Student nie potrafi obliczać ani analizować wskaźników ekologicznych.
3,0Student potrafi obliczać tylko niektóre wskaźniki ekologiczne bez ich analizowania.
3,5Student potrafi obliczać większość wskaźników ekologicznych bez ich analizowania.
4,0Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania tylko niektórych z nich.
4,5Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania większości z nich.
5,0Student potrafi obliczać i analizować wszystkie wskaźniki ekologiczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C7_K01
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. George W., Geografia zwierząt, PWN, Warszawa, 1970
  2. Udvardy M.D.F., Zoogeografia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Umiński T., Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1974
  4. Umiński T., Zwierzęta i oceany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  2. Wtorov P.P., Drozdov N.N., Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa, 1981

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kartografia biogeograficzna1
T-A-2Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji1
T-A-3Zoogeograficzna charakterystyka Polski1
T-A-4Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania2
T-W-2Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne2
T-W-3Zoogeografia wysp i wód morskich1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienei i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne)5
A-A-4Studiowanie pismiennictwa17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C7_W01Student charakteryzuje biomy i krainy zoogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Przekazanie informacji na temat wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
Treści programoweT-A-4Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-W-3Zoogeografia wysp i wód morskich
T-W-2Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
4,0Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów.
4,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych.
5,0Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C7_W02Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod stosowanych w zoogeografii
Treści programoweT-A-1Kartografia biogeograficzna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne.
3,0Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu zoocenozy.
3,5Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu zoocenozy.
4,0Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu zoocenozy.
4,5Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu zoocenozy.
5,0Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C7_U01Student potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogram
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod stosowanych w zoogeografii
Treści programoweT-A-1Kartografia biogeograficzna
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,0Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować.
4,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich.
4,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich.
5,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C7_U02Student posiada umiejętność obliczania i analizowania wskaźników ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod stosowanych w zoogeografii
C-2Przekazanie informacji na temat wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
Treści programoweT-A-4Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-A-1Kartografia biogeograficzna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczać ani analizować wskaźników ekologicznych.
3,0Student potrafi obliczać tylko niektóre wskaźniki ekologiczne bez ich analizowania.
3,5Student potrafi obliczać większość wskaźników ekologicznych bez ich analizowania.
4,0Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania tylko niektórych z nich.
4,5Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania większości z nich.
5,0Student potrafi obliczać i analizować wszystkie wskaźniki ekologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C7_K01Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.