Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Fitogeografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitogeografia
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, botaniki systematycznej, gleboznawstwa, fitosocjologii i kartografii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami ogólnej fitogeografii świata i wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim.1
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki.1
T-A-3Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Ameryki Południowej.1
T-A-4Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii.1
T-A-5Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Południowej.1
5
wykłady
T-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin.1
T-W-2Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.1
T-W-3Państwa roślinne Ziemi.1
T-W-4Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej. Szata roślinna Polski.1
T-W-5Historia i pochodzenie roślin uprawnych. Rola człowieka w kształtowaniu się szaty roślinnej na kuli ziemskiej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych22
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.3
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładu w formie pisemnej.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne fitogeografii roślin
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C1_W01
Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem gatunków roślin i ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
BL_2A_W01, BL_2A_W04, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1S-1
BL_2A_BLR-S-C1_W02
Posiada wiedzę na temat konkretnych stosunków fitogeograficznych panujących na kontynentach kuli ziemskiej.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C1_U01
Student ma umiejętność na podstawie poznanych czynników rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne na kontynentach i w państwach roślinnych kuli ziemskiej.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-4, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C1_K01
Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności.
BL_2A_K04, BL_2A_K05, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C1_W01
Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem gatunków roślin i ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
2,0Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych.
3,0Student potrafi wymienić 4 grupy czynników oraz bardzo ogólnie scharakteryzować.
3,5Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2/3 czynniki.
4,0Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki.
4,5Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów.
5,0Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim.
BL_2A_BLR-S-C1_W02
Posiada wiedzę na temat konkretnych stosunków fitogeograficznych panujących na kontynentach kuli ziemskiej.
2,0Student nie potrafi wymienić żadnych formacji roślinnych na żadnym kontynencie.
3,0Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi ogólnie je scharakteryzować.
3,5Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi kilka scharakteryzować bardzo szczegółowo na wskazanym kontynencie.
4,0Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie.
4,5Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych.
5,0Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych w języku łacińskim.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C1_U01
Student ma umiejętność na podstawie poznanych czynników rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne na kontynentach i w państwach roślinnych kuli ziemskiej.
2,0Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji roślinnych na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego.
3,0Student prezentuje różne formacje roślinne i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie.
3,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych.
4,0Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
4,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków roślin i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
5,0Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje roślinne na kontynentach i w obrębie państw roślinnych, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C1_K01
Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności.
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu.
5,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej.

Literatura podstawowa

  1. Podbielkowski Zbigniew, Fitogeografia części świata tom 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Kornaś Jan, Medwecka-Kornaś Anna, Geografia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, Wydanie nowe
  3. Podbielkowski Zbigniew, Wielka Encyklopedia Geografii Świata Tom VII Szata Roślinna Ziemi, Wydawnictwo Kurpisz SC, Poznań, 1997, Wydanie pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Szafer Władysław, Ogólna geografia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1964
  2. Szafer Władysław, Ogólne geografia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1964
  3. Maik Wiesław, ABC Świat Europa, Azja, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia, Antarktyda, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim.1
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki.1
T-A-3Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Ameryki Południowej.1
T-A-4Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii.1
T-A-5Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Południowej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin.1
T-W-2Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.1
T-W-3Państwa roślinne Ziemi.1
T-W-4Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej. Szata roślinna Polski.1
T-W-5Historia i pochodzenie roślin uprawnych. Rola człowieka w kształtowaniu się szaty roślinnej na kuli ziemskiej.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych22
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładu w formie pisemnej.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C1_W01Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem gatunków roślin i ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ogólnej fitogeografii świata i wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-2Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.
T-W-5Historia i pochodzenie roślin uprawnych. Rola człowieka w kształtowaniu się szaty roślinnej na kuli ziemskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne fitogeografii roślin
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych.
3,0Student potrafi wymienić 4 grupy czynników oraz bardzo ogólnie scharakteryzować.
3,5Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2/3 czynniki.
4,0Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki.
4,5Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów.
5,0Student poprawnie wymienia 4 grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C1_W02Posiada wiedzę na temat konkretnych stosunków fitogeograficznych panujących na kontynentach kuli ziemskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
Treści programoweT-W-3Państwa roślinne Ziemi.
T-W-4Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej. Szata roślinna Polski.
T-A-5Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Południowej.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim.
T-A-4Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne fitogeografii roślin
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić żadnych formacji roślinnych na żadnym kontynencie.
3,0Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi ogólnie je scharakteryzować.
3,5Student potrafi wymienić poznane formacje roślinne zonalne i azonalne wybranego kontynentu, potrafi kilka scharakteryzować bardzo szczegółowo na wskazanym kontynencie.
4,0Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie.
4,5Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych.
5,0Potrafi scharakteryzować wszystkie formacje roślinne zonalne i azonalne rozwijające się na wskazanym kontynencie z podaniem gatunków roślin i rodzin endemicznych w języku łacińskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C1_U01Student ma umiejętność na podstawie poznanych czynników rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne na kontynentach i w państwach roślinnych kuli ziemskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ogólnej fitogeografii świata i wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
Treści programoweT-A-5Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Południowej.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim.
T-A-4Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji roślinnych na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego.
3,0Student prezentuje różne formacje roślinne i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie.
3,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych.
4,0Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
4,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków roślin i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
5,0Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje roślinne na kontynentach i w obrębie państw roślinnych, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C1_K01Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ogólnej fitogeografii świata i wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
Treści programoweT-A-5Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na Antarktydzie. Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Ameryki Północnej i Południowej.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie europejskim.
T-A-4Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Australii i wyspach Oceanii.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych na kontynencie Azji i Afryki.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu.
5,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej.