Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Przystosowanie roślin do środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przystosowanie roślin do środowiska
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin siedlisk o różnej zasobności w wodę - rośliny kserotermiczne i wodne3
T-A-2Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin światłolubnych i cieniolubnych2
5
wykłady
T-W-1Przystosowania roślin do wykorzystania światła Przystosowania roślin do warunków termicznych1
T-W-2Przystosowania roślin do różnych warunków wilgotnościowych. Typy ekologiczne roślin w odniesieniu do wody jako czynnika siedliskowego1
T-W-3Grupy ekologiczne roślin zasiedlających różne rodzaje podłoża1
T-W-4Przystosowania roślin do niedostatku składników odżywczych. Współżycie roślin z innymi organizmami.1
T-W-5Rozprzestrzenianie się roślin1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-5zbiór roślin5
A-A-6wykonanie prac zielnikowych5
A-A-7zaliczenie zajęć2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia6
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej9
A-W-5konsultacje8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda eksponująca - wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_W01
potrafi objaśnić modyfikacje w budowie roślin wynikające z ich przystosowania do zróżnicowanych warunków siedliskowych
BL_2A_W10, BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2
BL_2A_BLR-S-O4.3_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować typy ekologiczne roślin wyróżnione w oparciu o wybrane czynniki środowiskowe
BL_2A_W01, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_U01
potrafi zinterpretować panujące warunki siedliskowe na podstawie budowy morfologicznej wybranych gatunków roślin
BL_2A_U10, BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_K01
jest świadomy różnorodnych przystosowań roślin do środowiska i rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_W01
potrafi objaśnić modyfikacje w budowie roślin wynikające z ich przystosowania do zróżnicowanych warunków siedliskowych
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
BL_2A_BLR-S-O4.3_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować typy ekologiczne roślin wyróżnione w oparciu o wybrane czynniki środowiskowe
2,0student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnego typu ekologicznego roślin wyróżnionego na podstawie wybranego czynnika środowiskowego
3,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 1 typ ekologiczny roślin wyróżniony na podstawie wybranego czynnika środowiskowego
3,5student potrafi wymienić i scharakteryzować 2 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
4,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 3 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
4,5student potrafi wymienić i scharakteryzować4 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
5,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 5 typów ekologicznych roślin wyróżnionych na podstawie wybranych czynników środowiskowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_U01
potrafi zinterpretować panujące warunki siedliskowe na podstawie budowy morfologicznej wybranych gatunków roślin
2,0student nie potrafi scharakteryzować żadnego typu siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin
3,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 1 typie siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin
3,5student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 2 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
4,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 3 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
4,5student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 4 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
5,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 5 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.3_K01
jest świadomy różnorodnych przystosowań roślin do środowiska i rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Malinowski E., Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin siedlisk o różnej zasobności w wodę - rośliny kserotermiczne i wodne3
T-A-2Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin światłolubnych i cieniolubnych2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przystosowania roślin do wykorzystania światła Przystosowania roślin do warunków termicznych1
T-W-2Przystosowania roślin do różnych warunków wilgotnościowych. Typy ekologiczne roślin w odniesieniu do wody jako czynnika siedliskowego1
T-W-3Grupy ekologiczne roślin zasiedlających różne rodzaje podłoża1
T-W-4Przystosowania roślin do niedostatku składników odżywczych. Współżycie roślin z innymi organizmami.1
T-W-5Rozprzestrzenianie się roślin1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-5zbiór roślin5
A-A-6wykonanie prac zielnikowych5
A-A-7zaliczenie zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia6
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej9
A-W-5konsultacje8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.3_W01potrafi objaśnić modyfikacje w budowie roślin wynikające z ich przystosowania do zróżnicowanych warunków siedliskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin siedlisk o różnej zasobności w wodę - rośliny kserotermiczne i wodne
T-A-2Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin światłolubnych i cieniolubnych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.3_W02potrafi wymienić i scharakteryzować typy ekologiczne roślin wyróżnione w oparciu o wybrane czynniki środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych
Treści programoweT-W-1Przystosowania roślin do wykorzystania światła Przystosowania roślin do warunków termicznych
T-W-3Grupy ekologiczne roślin zasiedlających różne rodzaje podłoża
T-W-4Przystosowania roślin do niedostatku składników odżywczych. Współżycie roślin z innymi organizmami.
T-W-2Przystosowania roślin do różnych warunków wilgotnościowych. Typy ekologiczne roślin w odniesieniu do wody jako czynnika siedliskowego
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnego typu ekologicznego roślin wyróżnionego na podstawie wybranego czynnika środowiskowego
3,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 1 typ ekologiczny roślin wyróżniony na podstawie wybranego czynnika środowiskowego
3,5student potrafi wymienić i scharakteryzować 2 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
4,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 3 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
4,5student potrafi wymienić i scharakteryzować4 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych
5,0student potrafi wymienić i scharakteryzować 5 typów ekologicznych roślin wyróżnionych na podstawie wybranych czynników środowiskowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.3_U01potrafi zinterpretować panujące warunki siedliskowe na podstawie budowy morfologicznej wybranych gatunków roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych
Treści programoweT-W-5Rozprzestrzenianie się roślin
Metody nauczaniaM-3metoda eksponująca - wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemna praca opisowa na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować żadnego typu siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin
3,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 1 typie siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin
3,5student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 2 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
4,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 3 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
4,5student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 4 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
5,0student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 5 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.3_K01jest świadomy różnorodnych przystosowań roślin do środowiska i rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin siedlisk o różnej zasobności w wodę - rośliny kserotermiczne i wodne
T-A-2Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin światłolubnych i cieniolubnych
T-W-1Przystosowania roślin do wykorzystania światła Przystosowania roślin do warunków termicznych
T-W-3Grupy ekologiczne roślin zasiedlających różne rodzaje podłoża
T-W-4Przystosowania roślin do niedostatku składników odżywczych. Współżycie roślin z innymi organizmami.
T-W-5Rozprzestrzenianie się roślin
T-W-2Przystosowania roślin do różnych warunków wilgotnościowych. Typy ekologiczne roślin w odniesieniu do wody jako czynnika siedliskowego
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.