Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Półprodukty syntezy organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Półprodukty syntezy organicznej
Specjalność Kontrola jakości produktów organicznych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna.
W-2Podstawy technologii chemicznej.
W-3Podstawy inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Synteza monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu, butylenu, izobutylenu.3
T-W-2Synteza monomerów o wiązaniach wielokrotnych: butadienu, izoprenu i chloroprenu.2
T-W-3Otrzymywanie monomerów winylowych: styrenu, chlorku winylu, chlorku winylidenu i chlorku allilu.2
T-W-4Otrzymywanie związków fluoropochodnych o wiązaniach nienasyconych: tetrafluoroetylenu, chlorotrifluoroetylenu i perfluoropropylenu.1
T-W-5Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, tlenku propylenu i epichlorohydryny.2
T-W-6Otrzymywanie alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, glikolu propylenowego i gliceryny.2
T-W-7Otrzymywanie związków akrylowych: akrylonitrylu, akroleiny, kwasów akrylowych i metakrylowych oraz ich estrów.2
T-W-8Otrzymywanie pochodnych azotu: heksametylodwuaminy, kaprolaktamu i diizocjanianów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej na podstawie literatury źródłowej.10
A-W-3Pisemne opracowanie stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej.10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.5
A-W-5Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-6Egzamin.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
TCH_2A_W10T2A_W03InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
TCH_2A_U09T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych półproduktów syntezy organicznej.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.

Literatura podstawowa

  1. A. Bukowska A, W. Bukowski, Technologia produkcji monomerów. Monomery nienasycone., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych., WNT, Warszawa, 2000, tom 1, tom 2
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992

Literatura dodatkowa

  1. S. Bretsznajder i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Synteza monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu, butylenu, izobutylenu.3
T-W-2Synteza monomerów o wiązaniach wielokrotnych: butadienu, izoprenu i chloroprenu.2
T-W-3Otrzymywanie monomerów winylowych: styrenu, chlorku winylu, chlorku winylidenu i chlorku allilu.2
T-W-4Otrzymywanie związków fluoropochodnych o wiązaniach nienasyconych: tetrafluoroetylenu, chlorotrifluoroetylenu i perfluoropropylenu.1
T-W-5Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, tlenku propylenu i epichlorohydryny.2
T-W-6Otrzymywanie alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, glikolu propylenowego i gliceryny.2
T-W-7Otrzymywanie związków akrylowych: akrylonitrylu, akroleiny, kwasów akrylowych i metakrylowych oraz ich estrów.2
T-W-8Otrzymywanie pochodnych azotu: heksametylodwuaminy, kaprolaktamu i diizocjanianów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej na podstawie literatury źródłowej.10
A-W-3Pisemne opracowanie stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej.10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.5
A-W-5Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-6Egzamin.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-1Synteza monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu, butylenu, izobutylenu.
T-W-2Synteza monomerów o wiązaniach wielokrotnych: butadienu, izoprenu i chloroprenu.
T-W-3Otrzymywanie monomerów winylowych: styrenu, chlorku winylu, chlorku winylidenu i chlorku allilu.
T-W-4Otrzymywanie związków fluoropochodnych o wiązaniach nienasyconych: tetrafluoroetylenu, chlorotrifluoroetylenu i perfluoropropylenu.
T-W-5Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, tlenku propylenu i epichlorohydryny.
T-W-6Otrzymywanie alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, glikolu propylenowego i gliceryny.
T-W-7Otrzymywanie związków akrylowych: akrylonitrylu, akroleiny, kwasów akrylowych i metakrylowych oraz ich estrów.
T-W-8Otrzymywanie pochodnych azotu: heksametylodwuaminy, kaprolaktamu i diizocjanianów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych półproduktów syntezy organicznej.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.
Treści programoweT-W-1Synteza monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu, butylenu, izobutylenu.
T-W-2Synteza monomerów o wiązaniach wielokrotnych: butadienu, izoprenu i chloroprenu.
T-W-3Otrzymywanie monomerów winylowych: styrenu, chlorku winylu, chlorku winylidenu i chlorku allilu.
T-W-4Otrzymywanie związków fluoropochodnych o wiązaniach nienasyconych: tetrafluoroetylenu, chlorotrifluoroetylenu i perfluoropropylenu.
T-W-5Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, tlenku propylenu i epichlorohydryny.
T-W-6Otrzymywanie alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, glikolu propylenowego i gliceryny.
T-W-7Otrzymywanie związków akrylowych: akrylonitrylu, akroleiny, kwasów akrylowych i metakrylowych oraz ich estrów.
T-W-8Otrzymywanie pochodnych azotu: heksametylodwuaminy, kaprolaktamu i diizocjanianów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.