Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy fizykochemiczne w atmosferze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy fizykochemiczne w atmosferze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Jabłoński <Maciej.Jablonski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszak-Humienik <Magdalena.Olszak-Humienik@zut.edu.pl>, Wiesław Parus <Wieslaw.Parus@zut.edu.pl>, Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL7 45 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii fizycznej na poziomie studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie wymagań, kryteriów zaliczenia, sposobu pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz zasad BHP1
T-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.36
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń8
45
wykłady
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia1
T-W-2Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska1
T-W-3Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności2
T-W-4Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym2
T-W-5Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery2
T-W-6Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne1
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie: entalpia, molowa pojemność cieplna, entalpia przemiany chemicznej, ciepło reakcji, I i II zasada termodynamiki w rozwiązywaniu zagadnień inżynierii środowiska i działalności proekologicznej2
T-W-8Równowagi fazowe w układach wieloskładnikowych: rozpuszczalność gazów w wodzie (równowaga gaz (para) –ciecz) - prawo Henry’ego, równowaga gaz-ciało stałe (równowaga adsorpcyjna)1
T-W-9Przemiany fazowe wody w atmosferze, równanie Clausiusa-Clapeyrona, wykres fazowy wody w układzie współrzędnych P-T-V, cyrkulacja wody w atmosferze2
T-W-10Równowaga chemiczna: zależność położenia równowagi od temperatury, ciśnienia i stężenia reagentów, stan ustalony czy równowaga?2
T-W-11Kinetyka reakcji: kinetyka reakcji homofazowych, kinetyka reakcji złożonych zachodzących w fazie gazowej, zależność szybkości reakcji od temperatury2
T-W-12Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady8
T-W-13Atmosferyczne aerozole: źródła, stężenie, czas życia i właściwości, metody, ograniczanie zanieczyszczenia powietrza cząstkami stałymi2
T-W-14Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie sie do zaliczeń wykonanych ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą7
A-W-3Konsultacje z wykładowcą8
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu
S-2Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-5Ocena formująca: Laboratorium: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C11b_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje wiedzę na temat składu i własności atmosfery ziemskiej, oraz wykorzystania teorii i praw fizykochemicznych do analizy przemian i reakcji w zachodzących w fazie gazowej oraz oceny wpływu działalności człowieka na jakość powietrza atmosferycznego.
KOS_1A_W04, KOS_1A_W07T1A_W01, T1A_W03C-1T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2, S-6, S-1
KOS_1A_C11b_W02
Zna podstawowe metody doświadczalne, obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń wykorzystywane do analizy składu i własności powietrza atmosferycznego oraz zjawisk i procesów zachodzących w fazie gazowej.
KOS_1A_W05, KOS_1A_W13T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-6, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C11b_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U01T1A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-14M-1, M-2S-2, S-6, S-1, S-4
KOS_1A_C11b_U02
Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w przyrodzie, planować i przeprowadzać eksperymenty, a także symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KOS_1A_U09, KOS_1A_U10T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-1T-W-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2, S-6, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C11b_K01
Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2, S-6, S-1, S-3, S-4
KOS_1A_C11b_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania
KOS_1A_K04, KOS_1A_K05, KOS_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-1T-L-2, T-L-3M-2S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C11b_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje wiedzę na temat składu i własności atmosfery ziemskiej, oraz wykorzystania teorii i praw fizykochemicznych do analizy przemian i reakcji w zachodzących w fazie gazowej oraz oceny wpływu działalności człowieka na jakość powietrza atmosferycznego.
2,0
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C11b_W02
Zna podstawowe metody doświadczalne, obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń wykorzystywane do analizy składu i własności powietrza atmosferycznego oraz zjawisk i procesów zachodzących w fazie gazowej.
2,0
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C11b_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C11b_U02
Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w przyrodzie, planować i przeprowadzać eksperymenty, a także symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C11b_K01
Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C11b_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania
2,0
3,0Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. vanLoon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
  3. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
  4. Boeker E., Van Grondelle R., Fizyka Środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  5. Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  6. Atkins P.W., Chemia Fizyczna, PWN, Warszawa, 2001
  7. Atkins P.W., Podstawy Chemii Fizycznej, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie wymagań, kryteriów zaliczenia, sposobu pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz zasad BHP1
T-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.36
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń8
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia1
T-W-2Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska1
T-W-3Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności2
T-W-4Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym2
T-W-5Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery2
T-W-6Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne1
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie: entalpia, molowa pojemność cieplna, entalpia przemiany chemicznej, ciepło reakcji, I i II zasada termodynamiki w rozwiązywaniu zagadnień inżynierii środowiska i działalności proekologicznej2
T-W-8Równowagi fazowe w układach wieloskładnikowych: rozpuszczalność gazów w wodzie (równowaga gaz (para) –ciecz) - prawo Henry’ego, równowaga gaz-ciało stałe (równowaga adsorpcyjna)1
T-W-9Przemiany fazowe wody w atmosferze, równanie Clausiusa-Clapeyrona, wykres fazowy wody w układzie współrzędnych P-T-V, cyrkulacja wody w atmosferze2
T-W-10Równowaga chemiczna: zależność położenia równowagi od temperatury, ciśnienia i stężenia reagentów, stan ustalony czy równowaga?2
T-W-11Kinetyka reakcji: kinetyka reakcji homofazowych, kinetyka reakcji złożonych zachodzących w fazie gazowej, zależność szybkości reakcji od temperatury2
T-W-12Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady8
T-W-13Atmosferyczne aerozole: źródła, stężenie, czas życia i właściwości, metody, ograniczanie zanieczyszczenia powietrza cząstkami stałymi2
T-W-14Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie sie do zaliczeń wykonanych ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą7
A-W-3Konsultacje z wykładowcą8
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje wiedzę na temat składu i własności atmosfery ziemskiej, oraz wykorzystania teorii i praw fizykochemicznych do analizy przemian i reakcji w zachodzących w fazie gazowej oraz oceny wpływu działalności człowieka na jakość powietrza atmosferycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-W-2Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska
T-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń
T-W-3Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności
T-W-4Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym
T-W-5Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery
T-W-6Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie: entalpia, molowa pojemność cieplna, entalpia przemiany chemicznej, ciepło reakcji, I i II zasada termodynamiki w rozwiązywaniu zagadnień inżynierii środowiska i działalności proekologicznej
T-W-8Równowagi fazowe w układach wieloskładnikowych: rozpuszczalność gazów w wodzie (równowaga gaz (para) –ciecz) - prawo Henry’ego, równowaga gaz-ciało stałe (równowaga adsorpcyjna)
T-W-9Przemiany fazowe wody w atmosferze, równanie Clausiusa-Clapeyrona, wykres fazowy wody w układzie współrzędnych P-T-V, cyrkulacja wody w atmosferze
T-W-10Równowaga chemiczna: zależność położenia równowagi od temperatury, ciśnienia i stężenia reagentów, stan ustalony czy równowaga?
T-W-11Kinetyka reakcji: kinetyka reakcji homofazowych, kinetyka reakcji złożonych zachodzących w fazie gazowej, zależność szybkości reakcji od temperatury
T-W-12Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady
T-W-13Atmosferyczne aerozole: źródła, stężenie, czas życia i właściwości, metody, ograniczanie zanieczyszczenia powietrza cząstkami stałymi
T-W-14Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_W02Zna podstawowe metody doświadczalne, obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń wykorzystywane do analizy składu i własności powietrza atmosferycznego oraz zjawisk i procesów zachodzących w fazie gazowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W13zna podstawowe narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń i oceny statystycznej wyników pomiarów i badań, niezbędne przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich oraz do przygotowania prezentacji zamierzeń i rezultatów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-W-2Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska
T-W-3Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności
T-W-4Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym
T-W-5Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery
T-W-6Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne
T-W-12Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady
T-W-14Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_U02Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w przyrodzie, planować i przeprowadzać eksperymenty, a także symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-W-2Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia
T-W-3Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności
T-W-4Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym
T-W-5Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery
T-W-6Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie: entalpia, molowa pojemność cieplna, entalpia przemiany chemicznej, ciepło reakcji, I i II zasada termodynamiki w rozwiązywaniu zagadnień inżynierii środowiska i działalności proekologicznej
T-W-8Równowagi fazowe w układach wieloskładnikowych: rozpuszczalność gazów w wodzie (równowaga gaz (para) –ciecz) - prawo Henry’ego, równowaga gaz-ciało stałe (równowaga adsorpcyjna)
T-W-9Przemiany fazowe wody w atmosferze, równanie Clausiusa-Clapeyrona, wykres fazowy wody w układzie współrzędnych P-T-V, cyrkulacja wody w atmosferze
T-W-10Równowaga chemiczna: zależność położenia równowagi od temperatury, ciśnienia i stężenia reagentów, stan ustalony czy równowaga?
T-W-11Kinetyka reakcji: kinetyka reakcji homofazowych, kinetyka reakcji złożonych zachodzących w fazie gazowej, zależność szybkości reakcji od temperatury
T-W-12Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady
T-W-13Atmosferyczne aerozole: źródła, stężenie, czas życia i właściwości, metody, ograniczanie zanieczyszczenia powietrza cząstkami stałymi
T-W-14Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu
S-3Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_K01Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu
S-3Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C11b_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KOS_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej.
T-L-3Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań
S-4Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
S-5Ocena formująca: Laboratorium: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0