Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Kinetyka procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kinetyka procesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych
C-2Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy
C-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe3
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu3
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz3
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe3
15
wykłady
T-W-1Ogólny bilans pędu2
T-W-2Różniczkowy bilans pędu2
T-W-3Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych2
T-W-4Różniczkowe równanie bilansu energii2
T-W-5Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła2
T-W-6Konwekcyjny ruch ciepła1
T-W-7Ruch ciepła przez promieniowanie4
T-W-8Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych2
T-W-9Teoretyczne podstawy przenoszenia masy2
T-W-10Równanie ciągłości2
T-W-11Dyfuzja ustalona w fazie gazowej, ciekłej i materiałach porowatych1
T-W-12Dyfuzja nieustalona2
T-W-13Wnikanie i przenikanie masy2
T-W-14Przenoszenie masy w układach rozproszonych2
T-W-15Wnikanie masy z reakcją chemiczną2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotawanie sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Samodzielne rozwiązywanie problemów obliczeniowych20
A-W-6Egzamin pisemny2
A-W-7Egzamin ustny1
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C23_W10
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinetyki procesów inżynierii chemicznej.
ICHP_1A_W10T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-7M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C23_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z kinetyką procesów inżynierii chemicznej, w tym procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U10T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-3, S-4
ICHP_1A_C23_U05
Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie podstaw teoretycznych inżynierii chemicznej w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U05T1A_U05C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7M-2, M-1S-2, S-3, S-1
ICHP_1A_C23_U10
W oparciu o wiedzę ogólną Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej.
ICHP_1A_U10T1A_U01, T1A_U09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-W-15M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C23_K03
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego
ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K04, ICHP_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-3, S-4
ICHP_1A_C23_K04
Student potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
ICHP_1A_K04T1A_K04C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C23_W10
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinetyki procesów inżynierii chemicznej.
2,0
3,0Student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia kinetyki procesowej oraz potrafi podac i wyprowadzić elemebntarne równania opisujące procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C23_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z kinetyką procesów inżynierii chemicznej, w tym procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem.
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi pozyskiwać z literatury informacje na temat kinetyki procesów inżynierii chemicznej oraz iintegrować uzyskane informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C23_U05
Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie podstaw teoretycznych inżynierii chemicznej w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
2,0
3,0Student opanował umiejętność samokształcenia w zakresie podstawowych problemów kinetyki procesów inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C23_U10
W oparciu o wiedzę ogólną Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do wyiasnienia podstawowych zjawisk związanych z istotnymi procesami inżynierii chemicznej i procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C23_K03
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie potrafi: współdziałać i pracować w grupie, pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C23_K04
Student potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  2. Paderewski M., Podstawy dyfuzyjnego ruchu masy, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1984
  3. Bird R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Welty J.R., Wicks C.E., Wilson R.E., Rorrer G., Fundamentals of Momentum, Heat, and Mass Transfer, Wiley, New York, 2001
  2. Saatdjian E., Transport Phenomena: From the Conservation Equations to the Numerical Solution, Wiley, New York, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe3
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu3
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz3
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólny bilans pędu2
T-W-2Różniczkowy bilans pędu2
T-W-3Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych2
T-W-4Różniczkowe równanie bilansu energii2
T-W-5Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła2
T-W-6Konwekcyjny ruch ciepła1
T-W-7Ruch ciepła przez promieniowanie4
T-W-8Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych2
T-W-9Teoretyczne podstawy przenoszenia masy2
T-W-10Równanie ciągłości2
T-W-11Dyfuzja ustalona w fazie gazowej, ciekłej i materiałach porowatych1
T-W-12Dyfuzja nieustalona2
T-W-13Wnikanie i przenikanie masy2
T-W-14Przenoszenie masy w układach rozproszonych2
T-W-15Wnikanie masy z reakcją chemiczną2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotawanie sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Samodzielne rozwiązywanie problemów obliczeniowych20
A-W-6Egzamin pisemny2
A-W-7Egzamin ustny1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_W10Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinetyki procesów inżynierii chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W10ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z kinetyki procesów przemian fizycznych i chemicznych, termodynamika i inżynierii reaktorów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych
C-2Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-1Ogólny bilans pędu
T-W-2Różniczkowy bilans pędu
T-W-3Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych
T-W-4Różniczkowe równanie bilansu energii
T-W-5Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-W-6Konwekcyjny ruch ciepła
T-W-8Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych
T-W-9Teoretyczne podstawy przenoszenia masy
T-W-10Równanie ciągłości
T-W-11Dyfuzja ustalona w fazie gazowej, ciekłej i materiałach porowatych
T-W-12Dyfuzja nieustalona
T-W-13Wnikanie i przenikanie masy
T-W-14Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-15Wnikanie masy z reakcją chemiczną
T-W-7Ruch ciepła przez promieniowanie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia kinetyki procesowej oraz potrafi podac i wyprowadzić elemebntarne równania opisujące procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z kinetyką procesów inżynierii chemicznej, w tym procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej.
C-2Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi pozyskiwać z literatury informacje na temat kinetyki procesów inżynierii chemicznej oraz iintegrować uzyskane informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_U05Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie podstaw teoretycznych inżynierii chemicznej w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych
C-2Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe
T-W-1Ogólny bilans pędu
T-W-2Różniczkowy bilans pędu
T-W-3Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych
T-W-4Różniczkowe równanie bilansu energii
T-W-5Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-W-6Konwekcyjny ruch ciepła
T-W-8Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych
T-W-9Teoretyczne podstawy przenoszenia masy
T-W-10Równanie ciągłości
T-W-11Dyfuzja ustalona w fazie gazowej, ciekłej i materiałach porowatych
T-W-12Dyfuzja nieustalona
T-W-13Wnikanie i przenikanie masy
T-W-14Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-15Wnikanie masy z reakcją chemiczną
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe
T-W-7Ruch ciepła przez promieniowanie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował umiejętność samokształcenia w zakresie podstawowych problemów kinetyki procesów inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_U10W oparciu o wiedzę ogólną Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat podstaw teoretycznych procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy oraz towarzyszących im przemian chemicznych
C-2Zdobycie umiejętności opisu matematycznycznego procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-1Ogólny bilans pędu
T-W-2Różniczkowy bilans pędu
T-W-3Przepływ płynów w układach prostych i rozproszonych
T-W-4Różniczkowe równanie bilansu energii
T-W-5Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-W-6Konwekcyjny ruch ciepła
T-W-8Przenoszenie ciepła w układach rozproszonych
T-W-9Teoretyczne podstawy przenoszenia masy
T-W-14Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-15Wnikanie masy z reakcją chemiczną
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do wyiasnienia podstawowych zjawisk związanych z istotnymi procesami inżynierii chemicznej i procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_K03Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
ICHP_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji związanych z działalnością produkcyjną i potrafi przekazać takie informacje w sposób zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej.
Treści programoweT-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie potrafi: współdziałać i pracować w grupie, pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; oszacować czas potrzebny do rozwiązania określonego problemu teoretycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C23_K04Student potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu kinetyki procesowej.
Treści programoweT-L-1Wyznaczenie współczynnika przenikania masy w układzie ciecz-ciało stałe
T-L-2Badania wymiana masy przy barbotażu
T-L-3Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz
T-L-5Wyznaczanie współczynnika przenikania masy w układzie gaz-ciało stałe
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu.
3,5
4,0
4,5
5,0