Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Nauka o sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o sztuce na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska2
T-W-4Sztuka gotycka1
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego1
T-W-6Archtektura renesansowa2
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.2
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.2
T-W-9Renesans w sztuce polskiej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Dyskusja i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03_W01
Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w jej charakterystycznych formach w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
ICHP_1A_W16T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03_U01
Potrafi analizować, dostrzegać piękno, charakterystycze cechy dzieł sztuki starożytnej i renesansowej.
ICHP_1A_U14T1A_U13InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
ICHP_1A_A03_U02
Potrafi dostrzegac aspekty pozatechniczne, elementy piękna w tworzeniu nowego opracowania, dieła technicznego i z nim związanego.
ICHP_1A_U14T1A_U13InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03_K01
Nabędzie aktywną postawę, dbałość i wrazliwość na dzieła sztuki.
ICHP_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03_W01
Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w jej charakterystycznych formach w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
2,0Nie posiada elementarnych wiadomości na temat sztuki starożytnej.
3,0Posiada podstawową wiedze o architekturze starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
3,5Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby.
4,0Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby a także scharakteryzować sztukę renesansu.
4,5Potrafi scharakteryzować sztukę starożytności i renesansu w zakresie form malarskich lub architektonicznych.
5,0Potrafi scharakteryzować i porównać sztukę starożytności i renesansu w zakresie rzeźby, architektury, malarstwa i innych form.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03_U01
Potrafi analizować, dostrzegać piękno, charakterystycze cechy dzieł sztuki starożytnej i renesansowej.
2,0Student nie potrafi wymienić charakterystycznych cech dowolnego dzieła sztuki starożytnej.
3,0Umie przedstawić elementy piękna w sztuce okresu starożytnego.
3,5Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury i rzeźby starożytnej.
4,0Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej.
4,5Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej i okresu renesansu.
5,0Umie porównać dzieło sztuki starożytnej z dziełem renesansu, dostrzec różnice w rozwoju obydwu rodzajów sztuk.
ICHP_1A_A03_U02
Potrafi dostrzegac aspekty pozatechniczne, elementy piękna w tworzeniu nowego opracowania, dieła technicznego i z nim związanego.
2,0Nie potrafi analizować dowolnego dzieła sztuki starożytnej.
3,0Potrafi przedstawić charakterystyczne cechy, elementy piękna dzieła okresu starożytnego.
3,5Potrafi interpretować, charakteryzować warsztat starożytnego artysty.
4,0Potrafi interpretować, charakteryzować najważniejsze osiągnięcia i umiejętnośći artysty okresu starożytnego.
4,5Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego.
5,0Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego i okresu renesansu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03_K01
Nabędzie aktywną postawę, dbałość i wrazliwość na dzieła sztuki.
2,0
3,0Potrafi ocenić rodzaj dzieła architektonicznego i jego znaczenie dla kultury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Osińska B., Sztuka i czas - od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa, 2004, drugie
  2. Osińska B., Sztuka i czas - od klasycyzmu do współczesności, WSiP, Warszawa, 2004, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Mrówcewicz K., Kultura baroku i klasycyzmu, Stentor, Warszawa, 2003, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska2
T-W-4Sztuka gotycka1
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego1
T-W-6Archtektura renesansowa2
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.2
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.2
T-W-9Renesans w sztuce polskiej1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Dyskusja i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_A03_W01Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w jej charakterystycznych formach w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W16ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska
T-W-4Sztuka gotycka
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego
T-W-6Archtektura renesansowa
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnych wiadomości na temat sztuki starożytnej.
3,0Posiada podstawową wiedze o architekturze starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
3,5Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby.
4,0Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby a także scharakteryzować sztukę renesansu.
4,5Potrafi scharakteryzować sztukę starożytności i renesansu w zakresie form malarskich lub architektonicznych.
5,0Potrafi scharakteryzować i porównać sztukę starożytności i renesansu w zakresie rzeźby, architektury, malarstwa i innych form.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_A03_U01Potrafi analizować, dostrzegać piękno, charakterystycze cechy dzieł sztuki starożytnej i renesansowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska
T-W-4Sztuka gotycka
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego
T-W-6Archtektura renesansowa
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić charakterystycznych cech dowolnego dzieła sztuki starożytnej.
3,0Umie przedstawić elementy piękna w sztuce okresu starożytnego.
3,5Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury i rzeźby starożytnej.
4,0Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej.
4,5Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej i okresu renesansu.
5,0Umie porównać dzieło sztuki starożytnej z dziełem renesansu, dostrzec różnice w rozwoju obydwu rodzajów sztuk.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_A03_U02Potrafi dostrzegac aspekty pozatechniczne, elementy piękna w tworzeniu nowego opracowania, dieła technicznego i z nim związanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska
T-W-4Sztuka gotycka
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego
T-W-6Archtektura renesansowa
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi analizować dowolnego dzieła sztuki starożytnej.
3,0Potrafi przedstawić charakterystyczne cechy, elementy piękna dzieła okresu starożytnego.
3,5Potrafi interpretować, charakteryzować warsztat starożytnego artysty.
4,0Potrafi interpretować, charakteryzować najważniejsze osiągnięcia i umiejętnośći artysty okresu starożytnego.
4,5Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego.
5,0Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego i okresu renesansu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_A03_K01Nabędzie aktywną postawę, dbałość i wrazliwość na dzieła sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska
T-W-4Sztuka gotycka
T-W-5Warunki rozwoju stylu renesansowego
T-W-6Archtektura renesansowa
T-W-7Malarstwo renesansowe - typowe dzieła.
T-W-8Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech.
T-W-9Renesans w sztuce polskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić rodzaj dzieła architektonicznego i jego znaczenie dla kultury.
3,5
4,0
4,5
5,0