Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizacja prac w leśnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizacja prac w leśnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstawowych zagadnień dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, budowy i zasady działania maszyn rolniczych oraz podstaw gospodarki leśnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami prac maszynowych stosowanych w produkcji leśnej.
C-2Zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn leśnych wraz z oceną ich nowoczesności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru maszyn do określonych warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i eksploatacja wybranych maszyn leśnych do: produkcji szkółkarskiej, uprzątania pozostałości pozrębowych, zalesiania i odnawiania lasu, ochrony i pielęgnacji lasu, pozyskiwania drewna. Dobór maszyn do określonych prac leśnych.30
30
wykłady
T-W-1Mechanizacja zbioru, obróbki, sortowania nasion drzew leśnych. Mechanizacja prac szkółkarskich. Mechanizacja prac przy naturalnym i sztucznym odnawianiu lasu oraz zalesianiu. Mechanizacja prac przy pozyskiwaniu drewna. Klasyfikacja i rozwiązania konstrukcyjne maszyn leśnych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów z testu podsumowującego określony zakres materiału
S-2Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów za wykonane sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C23_W01
ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane w pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna; a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie;
TRL_1A_W22, TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C23_U01
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym pojawiające się najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej polegające na racjonalnym doborze i eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń, na postawie znajomości ich budowy i zasad działania oraz wiedzy o procesach technologicznych uwzględniającej także zagrożenia środowiska naturalnego
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U07, TRL_1A_U14, TRL_1A_U15, TRL_1A_U19, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C23_K01
jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy zawodowej, jest kreatywny w ich zdobywaniu, rozumie potrzebę dalszego, samodzielnego i ciągłego ich pogłębiania z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii i leśnej
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C23_W01
ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane w pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna; a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie;
2,0brak podstawowej wiedzy w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych
3,0posiada ograniczoną wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą ogólną znajomość budowy, klasyfikacji, zasad działania maszyn oraz ich zastosowania do przeprowadzenia najważniejszych procesów technologicznych w leśnictwie
3,5posiada dodatkowo znajomość budowy i zasad działania najważniejszych podzespołów wybranych maszyn oraz wybranych technicznych i technologicznych zasad ich użytkowania
4,0dodatkowo zna wady i zalety zastosowania wybranych konstrukcji maszyn leśnych do przeprowadzenia określonych prac
4,5ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie, lecz wiedza ta wykazuje miejscowe luki
5,0ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C23_U01
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym pojawiające się najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej polegające na racjonalnym doborze i eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń, na postawie znajomości ich budowy i zasad działania oraz wiedzy o procesach technologicznych uwzględniającej także zagrożenia środowiska naturalnego
2,0nie potrafi samodzielnie pozyskiwać informacji z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
3,0potrafi częściowo samodzielnie pozyskiwać wybrane informacje z publikacji oraz wykorzystywać je w ograniczonym zakresie do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
3,5potrafi częściowo samodzielnie pozyskiwać wybrane informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je w ograniczomym zakresie do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
4,0potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym sporadycznie najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
4,5potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej, lecz pozyskiwane dane sporadycznie nie są aktualne
5,0potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym często najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C23_K01
jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy zawodowej, jest kreatywny w ich zdobywaniu, rozumie potrzebę dalszego, samodzielnego i ciągłego ich pogłębiania z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii i leśnej
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz checi do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z problematyką mechanizacji prac w leśnictwie
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z problematyką mechanizacji prac w leśnictwie, co między innymi przejawia sie w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5dodatkowo jest aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0dodatkowo wykazuje zdolnosc stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejętności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi, a także prezentowanymi przez innych studentów, zagadnieniami z obszaru mechanizacji prac w leśnictwie
4,5dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnien obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w zakresie prac leśnych

Literatura podstawowa

  1. Sztyber F.J., Narzędzia i maszyny do głównych operacji pozyskiwania drewna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2007
  2. Więsik J., Maszyny leśne cz. II: Maszyny do hodowli i ochrony lasu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1991, Wyd. 1
  3. Więsik J., Maszyny leśne cz. I: Maszyny do uprawy i pielęgnacji gleby, Wyd. SGGW, Warszawa, 1993, Wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Botwin M., Podstawy użytkowania maszyn leśnych, Wyd. SGGW, Warszawa, 1993
  2. Kubiak M., Transport leśny, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1998, Wyd. 2
  3. Laurow Z., Pozyskiwanie drewna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  4. Kufel K., Błażejczak D., Jurga J, Maszyny i urządzenia rolnicze, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2002, Wyd. 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i eksploatacja wybranych maszyn leśnych do: produkcji szkółkarskiej, uprzątania pozostałości pozrębowych, zalesiania i odnawiania lasu, ochrony i pielęgnacji lasu, pozyskiwania drewna. Dobór maszyn do określonych prac leśnych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizacja zbioru, obróbki, sortowania nasion drzew leśnych. Mechanizacja prac szkółkarskich. Mechanizacja prac przy naturalnym i sztucznym odnawianiu lasu oraz zalesianiu. Mechanizacja prac przy pozyskiwaniu drewna. Klasyfikacja i rozwiązania konstrukcyjne maszyn leśnych.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C23_W01ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane w pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna; a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami prac maszynowych stosowanych w produkcji leśnej.
C-2Zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn leśnych wraz z oceną ich nowoczesności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru maszyn do określonych warunków pracy.
Treści programoweT-W-1Mechanizacja zbioru, obróbki, sortowania nasion drzew leśnych. Mechanizacja prac szkółkarskich. Mechanizacja prac przy naturalnym i sztucznym odnawianiu lasu oraz zalesianiu. Mechanizacja prac przy pozyskiwaniu drewna. Klasyfikacja i rozwiązania konstrukcyjne maszyn leśnych.
T-A-1Budowa i eksploatacja wybranych maszyn leśnych do: produkcji szkółkarskiej, uprzątania pozostałości pozrębowych, zalesiania i odnawiania lasu, ochrony i pielęgnacji lasu, pozyskiwania drewna. Dobór maszyn do określonych prac leśnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów z testu podsumowującego określony zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak podstawowej wiedzy w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych
3,0posiada ograniczoną wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą ogólną znajomość budowy, klasyfikacji, zasad działania maszyn oraz ich zastosowania do przeprowadzenia najważniejszych procesów technologicznych w leśnictwie
3,5posiada dodatkowo znajomość budowy i zasad działania najważniejszych podzespołów wybranych maszyn oraz wybranych technicznych i technologicznych zasad ich użytkowania
4,0dodatkowo zna wady i zalety zastosowania wybranych konstrukcji maszyn leśnych do przeprowadzenia określonych prac
4,5ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie, lecz wiedza ta wykazuje miejscowe luki
5,0ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie maszynoznawstwa leśnego a także eksploatacji maszyn leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w leśnictwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C23_U01Potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym pojawiające się najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej polegające na racjonalnym doborze i eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń, na postawie znajomości ich budowy i zasad działania oraz wiedzy o procesach technologicznych uwzględniającej także zagrożenia środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U14potrafi analizować pracę mechanizmów oraz prawidłowo dobierać części i zespoły w maszynach i urządzeniach;
TRL_1A_U15potrafi analizować działanie układów hydrostatycznych i właściwe je eksplo-atować;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami prac maszynowych stosowanych w produkcji leśnej.
C-2Zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn leśnych wraz z oceną ich nowoczesności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru maszyn do określonych warunków pracy.
Treści programoweT-W-1Mechanizacja zbioru, obróbki, sortowania nasion drzew leśnych. Mechanizacja prac szkółkarskich. Mechanizacja prac przy naturalnym i sztucznym odnawianiu lasu oraz zalesianiu. Mechanizacja prac przy pozyskiwaniu drewna. Klasyfikacja i rozwiązania konstrukcyjne maszyn leśnych.
T-A-1Budowa i eksploatacja wybranych maszyn leśnych do: produkcji szkółkarskiej, uprzątania pozostałości pozrębowych, zalesiania i odnawiania lasu, ochrony i pielęgnacji lasu, pozyskiwania drewna. Dobór maszyn do określonych prac leśnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów z testu podsumowującego określony zakres materiału
S-2Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów za wykonane sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi samodzielnie pozyskiwać informacji z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
3,0potrafi częściowo samodzielnie pozyskiwać wybrane informacje z publikacji oraz wykorzystywać je w ograniczonym zakresie do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
3,5potrafi częściowo samodzielnie pozyskiwać wybrane informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je w ograniczomym zakresie do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
4,0potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym sporadycznie najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
4,5potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej, lecz pozyskiwane dane sporadycznie nie są aktualne
5,0potrafi samodzielnie pozyskiwać wybrane, w tym często najnowsze, informacje z różnych źródeł oraz wykorzystywać je do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w gospodarce leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C23_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy zawodowej, jest kreatywny w ich zdobywaniu, rozumie potrzebę dalszego, samodzielnego i ciągłego ich pogłębiania z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami prac maszynowych stosowanych w produkcji leśnej.
C-2Zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn leśnych wraz z oceną ich nowoczesności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru maszyn do określonych warunków pracy.
Treści programoweT-W-1Mechanizacja zbioru, obróbki, sortowania nasion drzew leśnych. Mechanizacja prac szkółkarskich. Mechanizacja prac przy naturalnym i sztucznym odnawianiu lasu oraz zalesianiu. Mechanizacja prac przy pozyskiwaniu drewna. Klasyfikacja i rozwiązania konstrukcyjne maszyn leśnych.
T-A-1Budowa i eksploatacja wybranych maszyn leśnych do: produkcji szkółkarskiej, uprzątania pozostałości pozrębowych, zalesiania i odnawiania lasu, ochrony i pielęgnacji lasu, pozyskiwania drewna. Dobór maszyn do określonych prac leśnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów z testu podsumowującego określony zakres materiału
S-2Ocena podsumowująca: Uzyskana liczba punktów za wykonane sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz checi do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z problematyką mechanizacji prac w leśnictwie
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z problematyką mechanizacji prac w leśnictwie, co między innymi przejawia sie w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5dodatkowo jest aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0dodatkowo wykazuje zdolnosc stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejętności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi, a także prezentowanymi przez innych studentów, zagadnieniami z obszaru mechanizacji prac w leśnictwie
4,5dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnien obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w zakresie prac leśnych