Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mikrobiologii ogólnej, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
C-4Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.8
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.5
15
wykłady
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.4
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.4
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie się do zajęć5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3konsultacje5
A-A-4przygotowanie się do kolokwiów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-3_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
OS_1A_O09-3_W02
Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-3T-A-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
OS_1A_O09-3_W03
Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-3, C-4T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-3_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-A-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
OS_1A_O09-3_U02
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
OS_1A_O09-3_U03
Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-3T-W-4, T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-3_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
OS_1A_O09-3_K02
Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
OS_1A_K05R1A_K05C-2T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-3_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
OS_1A_O09-3_W02
Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
OS_1A_O09-3_W03
Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-3_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
OS_1A_O09-3_U02
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
OS_1A_O09-3_U03
Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-3_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,0Student ma niewielką świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5Student ma średnią świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,5Student ma dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
OS_1A_O09-3_K02
Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
2,0Student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
3,0Student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
3,5Student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
4,0Student dość dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
4,5Student dobrzeu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.

Literatura podstawowa

  1. Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
  2. McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.8
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.4
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.4
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie się do zajęć5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3konsultacje5
A-A-4przygotowanie się do kolokwiów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_W01Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_W02Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_W03Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
C-4Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów.
Treści programoweT-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_U01Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
Treści programoweT-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-3Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_U02Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_U03Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_K01Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,0Student ma niewielką świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5Student ma średnią świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,5Student ma dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-3_K02Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
3,0Student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
3,5Student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
4,0Student dość dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
4,5Student dobrzeu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji.