Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki chemizacji środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii środowiskowej i gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej2
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.2
T-A-4Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.2
T-A-5Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.2
T-A-6Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.2
T-A-7Ograniczenie bioróżnorodności – wpływ na plonowanie.2
T-A-8Ocena projektów zagospodarowania pól gnojowicą2
T-A-9Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń2
20
wykłady
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.2
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).2
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).2
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-6Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. I).2
T-W-7Pośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. II).2
T-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej15
A-A-3Przygotowanie się studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej15
A-A-5Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
OS_1A_W11R1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_K06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-8, T-A-6, T-W-9, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
2,0Student nie zna antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz nie praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,0Student zna w nieznacznym stopniu antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5Student zna w stopniu dostatecznym antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz ne staopniu dostatecznym potrafi wymienić prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,0Student zna wiekszość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz wiekszość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,5Student zna znaczna większość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna większość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
5,0Student zna wszystkie antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna wszystkie prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,0Student posiada w nieznacznym stopniu umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
4,0Student posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętności wykorzystywania większości zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
5,0Student posiada umiejętności szybkiego wykorzystywania zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_K06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
2,0Student nie potrafi dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić nieliczne skutki chemizacji badanego środowiska
3,5Student potrafił dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska - w stopniu podstawowym
4,0Student potrafił dostrzec i ocenić większość skutków chemizacji badanego środowiska
4,5Student potrafił dostrzec i ocenić prawie wszystkie skutki chemizacji badanego środowiska
5,0Student potrafił szybko dostrzec i sprawnie ocenić skutki chemizacji badanego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Wydaw. Zakłady Chemiczne POLICE S.A., Police, 1996, I
  2. Falencka-Jabłońska, Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa., 1991, I
  3. Pruszyński S., Mrówczyński M. (red.), Łączne stosowanie agrochemikaliów w uprawach rolniczych, Wydaw. IOR., Poznań, 2002, I
  4. Mercik S. (red.), Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004, I
  5. Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I

Literatura dodatkowa

  1. Kamionka J., Technika ochrony roślin i łącznego stosowania agrochemikaliów w uprawach rolniczych., Wydaw. IBMER., Warszawa, 2004, I
  2. Kubsik K., Produkcyjne i ekologiczne skutki różnych technik stosowania nawozów azotowych, Wyd. IUNG, Puławy., 1998, I
  3. Fotyma E., Fotyma M., Pietruch Cz., Produkcyjne i środowiskowe skutki nawożenia., Pam. Puł., Fotyma E., Fotyma M., Pietruch CzPuławy, 2002, I
  4. Papiz H., Nowe regulacje prawne dotyczące obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin., Studia i Raporty IUNG–PIB, Puławy, 2006, I
  5. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska., Wyd. AR Poznań, Poznań, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej2
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.2
T-A-4Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.2
T-A-5Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.2
T-A-6Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.2
T-A-7Ograniczenie bioróżnorodności – wpływ na plonowanie.2
T-A-8Ocena projektów zagospodarowania pól gnojowicą2
T-A-9Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.2
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).2
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).2
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-6Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. I).2
T-W-7Pośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. II).2
T-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej15
A-A-3Przygotowanie się studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej15
A-A-5Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_W11Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko wodne.
T-A-4Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko glebowe.
T-A-5Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz nie praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,0Student zna w nieznacznym stopniu antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5Student zna w stopniu dostatecznym antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz ne staopniu dostatecznym potrafi wymienić prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,0Student zna wiekszość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz wiekszość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
4,5Student zna znaczna większość antropogenicznych źródeł dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna większość praw rządzących cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
5,0Student zna wszystkie antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek działań człowieka oraz zna wszystkie prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,0Student posiada w nieznacznym stopniu umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
4,0Student posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętności wykorzystywania większości zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
5,0Student posiada umiejętności szybkiego wykorzystywania zdobytej wiedzy jako metody oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_K06Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.
T-A-6Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności
T-A-9Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić nieliczne skutki chemizacji badanego środowiska
3,5Student potrafił dostrzec i ocenić skutków chemizacji badanego środowiska - w stopniu podstawowym
4,0Student potrafił dostrzec i ocenić większość skutków chemizacji badanego środowiska
4,5Student potrafił dostrzec i ocenić prawie wszystkie skutki chemizacji badanego środowiska
5,0Student potrafił szybko dostrzec i sprawnie ocenić skutki chemizacji badanego środowiska