Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka osadami i ściekami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka osadami i ściekami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 30 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin ogólnych i mineralnych metodą wagową1
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadających metodą objętościową. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-A-3Ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.2
T-A-4Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów2
T-A-5Opracowanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych oraz kompostów wyprodukowanych z ich udziałem2
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu1
10
wykłady
T-W-1Ustawy i dyrektywy związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków4
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)4
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym4
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia4
T-W-5Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem3
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania4
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko3
T-W-8Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2samodzielna praca studenta, studiowanie literatury przedmiotowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości odpadów)
M-3Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-4Umiejetność opracowania projektu zagospodarowania osadów
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
OS_1A_W07, OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-3, M-5, M-6S-1
OS_1A_D11_W02
W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-6, T-A-6M-1, M-2, M-5, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-3, M-4, M-5, M-6S-2
OS_1A_D11_U02
W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-4T-W-2, T-W-7, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
OS_1A_K03R1A_K03C-3, C-4T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
OS_1A_D11_W02
W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
OS_1A_D11_U02
W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko

Literatura podstawowa

  1. S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin ogólnych i mineralnych metodą wagową1
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadających metodą objętościową. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-A-3Ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.2
T-A-4Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów2
T-A-5Opracowanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych oraz kompostów wyprodukowanych z ich udziałem2
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawy i dyrektywy związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków4
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)4
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym4
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia4
T-W-5Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem3
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania4
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko3
T-W-8Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2samodzielna praca studenta, studiowanie literatury przedmiotowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-1Ustawy i dyrektywy związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_W02W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości odpadów)
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_U01W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-5Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko
T-W-8Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin ogólnych i mineralnych metodą wagową
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadających metodą objętościową. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-A-3Ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.
T-A-4Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów
T-A-5Opracowanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych oraz kompostów wyprodukowanych z ich udziałem
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-4Umiejetność opracowania projektu zagospodarowania osadów
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_U02W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko
T-A-5Opracowanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych oraz kompostów wyprodukowanych z ich udziałem
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości odpadów)
M-3Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadających metodą objętościową. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-A-4Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów
T-A-6Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko