Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 20 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 20 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biotechnologii środowiskowej i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
C-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
C-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej2
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów2
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy2
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.2
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.1
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych1
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku1
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych2
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-15Zaliczenie semestru1
20
wykłady
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku1
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych6
A-L-3Przygotowanie do pisemenego zaliczenia ćwizcveń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego5
A-W-3samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
OS_1A_W07, OS_1A_W08, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-W-4, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-4, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-12, T-L-14, T-W-2M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-3T-W-4, T-W-7, T-L-7, T-L-12M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1994
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  4. Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
  5. Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
  7. Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
  8. Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
  9. Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
  2. Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 1982
  3. Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej2
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów2
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy2
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.2
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.1
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych1
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku1
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych2
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-15Zaliczenie semestru1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku1
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych6
A-L-3Przygotowanie do pisemenego zaliczenia ćwizcveń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego5
A-W-3samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_W01Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
Treści programoweT-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych
T-L-15Zaliczenie semestru
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_U01- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
Treści programoweT-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_K01Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.
Treści programoweT-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych