Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać ppodstawowa wiedzę z zakresu ekologii, chemii środowiskowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.2
T-A-2Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-3Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)2
T-A-4Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.2
T-A-5Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.2
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja rolniczych obciążeń środowiska.2
T-W-1Zagrożenie środowiska przez środki ochrony roślin. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów. Ujemne oddziaływanie biocydów na biocenozy.2
T-W-3Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-4Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.2
T-W-5Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia2
T-W-6Wpływ melioracji oraz mechanizacji rolnictwa (wpływ bezpośredni i pośredni na gleby, rośliny i człowieka).2
T-W-7Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.2
T-W-8Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE.2
T-W-9Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie zadań domowych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
M-4Metody projektów
M-5Metody pogadanek

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-2Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata
S-3Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych
S-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_W10
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie w stanie wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
OS_1A_W10, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W07InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3S-1, S-2, S-5, S-7
OS_1A_D03_W11
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
OS_1A_W11R1A_W05C-2, C-4T-W-1, T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_U06
Student po zrealizowaniu przediotu będzie znał techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-4T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-5S-3, S-5, S-6
OS_1A_D03_U10
Student po zrealizowaniu tego przedmiotu będzie posiadał umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
OS_1A_U10R1A_U08C-3T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-3M-3, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_K04
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
OS_1A_K04R1A_K04C-4T-W-1, T-A-1, T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_W10
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie w stanie wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
2,0Student nie wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,5Student wyjaśnia podstawowe zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
4,0Student wyjaśnia wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
4,5Student wyjaśnia znaczną wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
5,0Student wyjaśnia wszystkie zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
OS_1A_D03_W11
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
2,0Student nie rozumie funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
3,0Student rozumie w nieznacznym stopniu funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
3,5Student rozumie w podstawowym stopniu funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
4,0Student rozumie większość reguł funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
4,5Student rozumie znaczną wiekszość reguł funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
5,0Student rozumie wszystkie reguły funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_U06
Student po zrealizowaniu przediotu będzie znał techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia
2,0Student nie zna technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, nie potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania
3,0Student zna w nieznacznym stopniu techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania
3,5Student zna podstawowe techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania w stopniu postawowym
4,0Student zna wiekszość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności wiekszości ich wykorzystania
4,5Student zna znaczną większość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania większości z nich
5,0Student zna wszystkie techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania ich wszystkich
OS_1A_D03_U10
Student po zrealizowaniu tego przedmiotu będzie posiadał umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
2,0Student nie posiadł umiejętności weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
3,0Student posiadł w nieznacznym stopniu umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
3,5Student posiadł w stopniu podstawowym umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
4,0Student posiadł umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska w stopniu dobrym
4,5Student potrafi weryfikować dane literaturowe dotyczące zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
5,0Student biegłe potrafi weryfikować dane literaturowe dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_K04
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
2,0Student nie potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,0Student w małym stopniu potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,5Student potrafi w stopniu podtawowym ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
4,0Student potrafi ocenić prawidłowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym w stopniu dobrym
4,5Student potrafi ocenić prawidłowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
5,0Student potrafi sprawnie ocenić prawidłowość walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Zakł. Chem. Police., Police, 1996, I
  2. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR Wrocław., Wrocław, 2003, I
  3. Falencka-Jabłońska J., Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce a rolnictwo i gospodarka żywnościowa, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991, I
  4. Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I

Literatura dodatkowa

  1. Kantowicz E., Walewski A, Zmiany klimatyczne - efekt cieplarniany - rolnictwo, Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 37-50, Falenty, 2000, I
  2. Zajączkowski K. 2000., Rola zadrzewień w kształtowaniu przyrodniczych warunków rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz akumulacji węgla z atmosfery., Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 72-84, Falenty, 2000, I
  3. Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A., Pozarolnicze obciążenia środowiska., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 1998, I
  4. Campbell B., Ekologia człowieka - Rolnictwo i zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1995, I
  5. Hamann J., Gleba- maszyna- roślina, PWN, Warszawa, 1978, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.2
T-A-2Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-3Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)2
T-A-4Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.2
T-A-5Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja rolniczych obciążeń środowiska.2
T-W-1Zagrożenie środowiska przez środki ochrony roślin. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów. Ujemne oddziaływanie biocydów na biocenozy.2
T-W-3Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-4Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.2
T-W-5Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia2
T-W-6Wpływ melioracji oraz mechanizacji rolnictwa (wpływ bezpośredni i pośredni na gleby, rośliny i człowieka).2
T-W-7Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.2
T-W-8Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE.2
T-W-9Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie zadań domowych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D03_W10Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie w stanie wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-W-1Zagrożenie środowiska przez środki ochrony roślin. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów. Ujemne oddziaływanie biocydów na biocenozy.
T-W-6Wpływ melioracji oraz mechanizacji rolnictwa (wpływ bezpośredni i pośredni na gleby, rośliny i człowieka).
T-W-7Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.
T-W-8Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE.
T-W-9Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.
T-A-2Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-A-3Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)
T-A-4Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.
T-A-5Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-2Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,5Student wyjaśnia podstawowe zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
4,0Student wyjaśnia wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
4,5Student wyjaśnia znaczną wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
5,0Student wyjaśnia wszystkie zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D03_W11Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja rolniczych obciążeń środowiska.
T-W-1Zagrożenie środowiska przez środki ochrony roślin. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów. Ujemne oddziaływanie biocydów na biocenozy.
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.
T-W-3Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych.
T-W-4Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-2Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata
S-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
3,0Student rozumie w nieznacznym stopniu funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
3,5Student rozumie w podstawowym stopniu funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
4,0Student rozumie większość reguł funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
4,5Student rozumie znaczną wiekszość reguł funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
5,0Student rozumie wszystkie reguły funkcjonowania cyklu pierwiastów biochemicznych w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D03_U06Student po zrealizowaniu przediotu będzie znał techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-W-7Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.
T-W-8Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE.
T-W-9Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.
T-A-4Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.
T-A-5Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Metody projektów
M-5Metody pogadanek
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, nie potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania
3,0Student zna w nieznacznym stopniu techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania
3,5Student zna podstawowe techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania w stopniu postawowym
4,0Student zna wiekszość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności wiekszości ich wykorzystania
4,5Student zna znaczną większość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania większości z nich
5,0Student zna wszystkie techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania ich wszystkich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D03_U10Student po zrealizowaniu tego przedmiotu będzie posiadał umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej
Treści programoweT-W-4Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.
T-W-5Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia
T-W-7Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.
T-A-3Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
M-4Metody projektów
M-5Metody pogadanek
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych
S-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł umiejętności weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
3,0Student posiadł w nieznacznym stopniu umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
3,5Student posiadł w stopniu podstawowym umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
4,0Student posiadł umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska w stopniu dobrym
4,5Student potrafi weryfikować dane literaturowe dotyczące zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
5,0Student biegłe potrafi weryfikować dane literaturowe dotyczących zagadanień związanych z rolniczymi i pozarolniczymi obciążeniami środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D03_K04Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja rolniczych obciążeń środowiska.
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.
T-W-8Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE.
T-A-3Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,0Student w małym stopniu potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,5Student potrafi w stopniu podtawowym ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
4,0Student potrafi ocenić prawidłowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym w stopniu dobrym
4,5Student potrafi ocenić prawidłowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
5,0Student potrafi sprawnie ocenić prawidłowość walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym