Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko4
T-L-2Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych4
T-L-3Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania2
T-L-4Monitoring składowisk odpadów2
T-L-5Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.2
T-L-6Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania2
T-L-7Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów2
T-L-8Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów2
T-L-9Ocena jakości komopostów2
T-L-10Oznaczanie wartości opałowej odpadów4
T-L-11Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych2
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów2
30
wykłady
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.2
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.2
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.4
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych2
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze2
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów2
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów2
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów2
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Konsultacje0
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
OS_1A_W07, OS_1A_W10R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-6, T-L-10, T-L-12M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
OS_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-6, T-L-10, T-L-12M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-6, T-L-10, T-L-12M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu materiału, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko4
T-L-2Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych4
T-L-3Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania2
T-L-4Monitoring składowisk odpadów2
T-L-5Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.2
T-L-6Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania2
T-L-7Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów2
T-L-8Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów2
T-L-9Ocena jakości komopostów2
T-L-10Oznaczanie wartości opałowej odpadów4
T-L-11Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych2
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.2
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.2
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.4
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych2
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze2
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów2
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów2
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów2
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Konsultacje0
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C17_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-L-5Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.
T-L-2Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-L-1Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko
T-L-9Ocena jakości komopostów
T-L-4Monitoring składowisk odpadów
T-L-7Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów
T-L-3Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania
T-L-8Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów
T-L-11Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych
T-L-6Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania
T-L-10Oznaczanie wartości opałowej odpadów
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu materiału, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C17_U01Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-L-5Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.
T-L-2Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-L-1Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko
T-L-9Ocena jakości komopostów
T-L-4Monitoring składowisk odpadów
T-L-7Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów
T-L-3Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania
T-L-8Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów
T-L-11Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych
T-L-6Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania
T-L-10Oznaczanie wartości opałowej odpadów
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C17_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-L-5Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.
T-L-2Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-L-1Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko
T-L-9Ocena jakości komopostów
T-L-4Monitoring składowisk odpadów
T-L-7Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów
T-L-3Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania
T-L-8Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów
T-L-11Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych
T-L-6Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania
T-L-10Oznaczanie wartości opałowej odpadów
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.