Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,23zaliczenie
laboratoriaL2 25 2,00,32zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,45zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.2
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.6
10
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych.2
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.4
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.9
25
wykłady
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego.2
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.4
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.5
A-A-4Zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia i do sporządzenia zielnika.5
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
A-A-6Zaliczenie zajęć.2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Konsultacje.4
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.6
A-L-4Zbiór roślin i wykonanie zielnika.15
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-6Zaliczenie zajęć.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
A-W-4Pisemne zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów roślin różnej rangi.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-A-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1
OS_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-L-6, T-A-3, T-L-7M-3, M-2S-3
OS_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-7, T-L-2M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
OS_1A_K01, OS_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-A-3, T-L-7, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów roślin różnej rangi.
2,0
3,0Potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
2,0
3,0Potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać ich przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.2
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.6
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych.2
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.4
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.9
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego.2
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.4
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.10
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.5
A-A-4Zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia i do sporządzenia zielnika.5
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
A-A-6Zaliczenie zajęć.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Konsultacje.4
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.6
A-L-4Zbiór roślin i wykonanie zielnika.15
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-6Zaliczenie zajęć.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
A-W-4Pisemne zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W01Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów roślin różnej rangi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-1Podstawy taksonomi roślin.
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W02Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U01Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać ich przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U02Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-1Podstawy taksonomi roślin.
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych.
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5
4,0
4,5
5,0