Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.3
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.3
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu3
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi2
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.2
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.2
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).2
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.2
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.2
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.3
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-A-2, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-A-1, T-A-6M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
2,0Student nie posiada wiedzy na tewmat obiegu wody w środowisku przyrodniczym, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne, zna podstawową literature przedmiotu
4,0Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i cha rakteryzuje obiekty hydrologiczne, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student w sposób rozszerzony zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, opisuje i analizuje relacje pomiedzy poszczególnymi elementami, oprócz podstawowej i uzupełniającej literatury wykorzystuje czasopisma branżowe do swoich opracowań
5,0Student w pełni zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym , dokładnie zna poszczególne etapy i elementy, w pełni wykorzystuje dostępne opracowania do praktyki zawodowej, dokładnie charakteryzuje obiekty hydrologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
2,0Student nie potrafi opisać obiegu wody i ocenić jej zasobów
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5Student opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne a także funkcje wody w krajobrazie rolniczym, wykorzystuje wybrane pozycje literatury przedmiotu
4,0Student opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, opisuje obiekty hydrologiczne, potrafi ocenić zasoby wodne w skali zlewni oraz umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym
4,5Student sprawnie i szeroko opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, sprawnie umie oceniać zasoby wodne i w zlewni i regionie, umiejętnie wykorzystuje dostępne żródła danych do projektów i opracowań przedmiotowych
5,0Student w pełni opisuje zjawiska w hydrosferze, sprawnie ocenia zasoby wodne, korzysta z wszystkich dostępnych żródeł danych, i umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym, ocenia przyczyny i skutki występująch zjawisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
2,0Student nie potrafi wykonać prostych opracowań z zakresu hydrologii
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5Student potrafi wykonać opracowanie wspólnie z zespołem, ocenić słuszność podejmowanych działań np. technicznych w obieg wody w zlewni
4,0Student potrafi wykonać opracowanie dla zespołu i ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni, potrafi krytycznie odnieść do rozwiązań technicznych
4,5Student potrafi wykonywać opracowania zespołowe i przydzielać odpowiednie zadania do wykonania przez poszczególne osoby, krytycznie ustosunkować się do podejmowanych decyzji w zakresie rozwiązań i technicznych i organizacyjnych związnych z obiegiem wody w zlewniach
5,0Student skutecznie i sprawnie potrafi wykonywać opracowania zespołowe, pełnić rolę kierownika zespołu, ocenić wszystkie rozwiązania i decyzje związane z inwestycjami i innymi działaniami w sferze obiegu wody w środowisku przyrodniczym w skali zlewni a atkże regionu

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, III zmienione, uzupełnione
  3. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  4. praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.3
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.3
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu3
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi2
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.2
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.2
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).2
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.2
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.2
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.3
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_W01zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na tewmat obiegu wody w środowisku przyrodniczym, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne, zna podstawową literature przedmiotu
4,0Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i cha rakteryzuje obiekty hydrologiczne, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student w sposób rozszerzony zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, opisuje i analizuje relacje pomiedzy poszczególnymi elementami, oprócz podstawowej i uzupełniającej literatury wykorzystuje czasopisma branżowe do swoich opracowań
5,0Student w pełni zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym , dokładnie zna poszczególne etapy i elementy, w pełni wykorzystuje dostępne opracowania do praktyki zawodowej, dokładnie charakteryzuje obiekty hydrologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_U01opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje.
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać obiegu wody i ocenić jej zasobów
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5Student opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne a także funkcje wody w krajobrazie rolniczym, wykorzystuje wybrane pozycje literatury przedmiotu
4,0Student opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, opisuje obiekty hydrologiczne, potrafi ocenić zasoby wodne w skali zlewni oraz umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym
4,5Student sprawnie i szeroko opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, sprawnie umie oceniać zasoby wodne i w zlewni i regionie, umiejętnie wykorzystuje dostępne żródła danych do projektów i opracowań przedmiotowych
5,0Student w pełni opisuje zjawiska w hydrosferze, sprawnie ocenia zasoby wodne, korzysta z wszystkich dostępnych żródeł danych, i umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym, ocenia przyczyny i skutki występująch zjawisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C06_K01potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych opracowań z zakresu hydrologii
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5Student potrafi wykonać opracowanie wspólnie z zespołem, ocenić słuszność podejmowanych działań np. technicznych w obieg wody w zlewni
4,0Student potrafi wykonać opracowanie dla zespołu i ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni, potrafi krytycznie odnieść do rozwiązań technicznych
4,5Student potrafi wykonywać opracowania zespołowe i przydzielać odpowiednie zadania do wykonania przez poszczególne osoby, krytycznie ustosunkować się do podejmowanych decyzji w zakresie rozwiązań i technicznych i organizacyjnych związnych z obiegiem wody w zlewniach
5,0Student skutecznie i sprawnie potrafi wykonywać opracowania zespołowe, pełnić rolę kierownika zespołu, ocenić wszystkie rozwiązania i decyzje związane z inwestycjami i innymi działaniami w sferze obiegu wody w środowisku przyrodniczym w skali zlewni a atkże regionu