Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,47egzamin
laboratoriaL1 10 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę.
C-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.4
T-A-2Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.4
T-A-3Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.12
20
laboratoria
T-L-1Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.2
T-L-2Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkladu wybranego elementu meteorologicznego.2
T-L-3Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w Internecie.2
T-L-4Statystyczne i graficzne opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych.4
10
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnościowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu.3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.3
T-W-8Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne.2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu w obszarach miejskich i przemysłowych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
OS_1A_W03, OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C02_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-L-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
2,0Student nie zna elementów i zjawisk atmosferycznych. Nie rozróżnia pojęć: pogoda i klimat.
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5Student nazywa i charakteryzuje poszczególne elementy i zjawiska atmosferyczne i ich zmienność dobową i sezonową, ale nie zna ich rozkładów przestrzennych. Wskazuje czynniki i elementy kształtujące główne typy pogody, ale zna tylko niektóre czynniki klimatotwórcze.
4,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody, zna czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne.
4,5Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrzennych.
5,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. Wylicza i objaśnia przyczyny i skutki zmian klimatu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
2,0Student nie zna żadnych sposobów opracowania elementów i zjawisk atmosferycznych.
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje na ich podstawie zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale interpretuje je tylko dla oceny zmienności pogody, bez odniesienia do warunków (normalnych) klimatycznych.
4,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, interpretuje je zarówno dla opisu zmienności klimatu, jak i pogody, ocenianej w porównaniu z warunkami przeciętnymi, ale nie analizuje zagrożeń środowiska przez warunki atmosferyczne.
4,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale też potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystąpienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje zagrożenia środowiska przyrodniczego przez warunki atmosferyczne.
5,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale też potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystąpienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje i precyzuje zagrożenia ze strony atmosfery w odniesieniu do głównych komponentów środowiska i szacuje ich wielkość w nawiązaniu do stwierdzonych i przewidywanych zmian klimatu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C02_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0Student nie ma świadomości rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie rozumie potrrzeby podnoszenia kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i rozumie potrzebe podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji i jest chętny do dzielenia się swoimi doświadczeniami w grupie.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność doskonalenia swoich umiejętności, dzieli się swoimi doświadczeniami oraz aktywnie inspiruje grupę do podejmowania działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji.

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
  2. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  3. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
  4. Koźmiński C. i Michalska B. (red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, US, Szczecin, 2001
  5. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004
  6. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.4
T-A-2Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.4
T-A-3Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.12
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.2
T-L-2Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkladu wybranego elementu meteorologicznego.2
T-L-3Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w Internecie.2
T-L-4Statystyczne i graficzne opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnościowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu.3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.3
T-W-8Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne.2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu w obszarach miejskich i przemysłowych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C02_W01Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę.
Treści programoweT-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju.
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnościowy.
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu.
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych.
T-W-8Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze.
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu w obszarach miejskich i przemysłowych.
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna elementów i zjawisk atmosferycznych. Nie rozróżnia pojęć: pogoda i klimat.
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5Student nazywa i charakteryzuje poszczególne elementy i zjawiska atmosferyczne i ich zmienność dobową i sezonową, ale nie zna ich rozkładów przestrzennych. Wskazuje czynniki i elementy kształtujące główne typy pogody, ale zna tylko niektóre czynniki klimatotwórcze.
4,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody, zna czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne.
4,5Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrzennych.
5,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. Wylicza i objaśnia przyczyny i skutki zmian klimatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C02_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
Treści programoweT-A-2Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.
T-A-3Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
T-A-1Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych sposobów opracowania elementów i zjawisk atmosferycznych.
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje na ich podstawie zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale interpretuje je tylko dla oceny zmienności pogody, bez odniesienia do warunków (normalnych) klimatycznych.
4,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, interpretuje je zarówno dla opisu zmienności klimatu, jak i pogody, ocenianej w porównaniu z warunkami przeciętnymi, ale nie analizuje zagrożeń środowiska przez warunki atmosferyczne.
4,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale też potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystąpienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje zagrożenia środowiska przyrodniczego przez warunki atmosferyczne.
5,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale też potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystąpienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje i precyzuje zagrożenia ze strony atmosfery w odniesieniu do głównych komponentów środowiska i szacuje ich wielkość w nawiązaniu do stwierdzonych i przewidywanych zmian klimatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C02_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-L-1Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie rozumie potrrzeby podnoszenia kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i rozumie potrzebe podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji i jest chętny do dzielenia się swoimi doświadczeniami w grupie.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność doskonalenia swoich umiejętności, dzieli się swoimi doświadczeniami oraz aktywnie inspiruje grupę do podejmowania działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji.