Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 25 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.1
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.2
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.3
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.4
10
wykłady
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa3
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.3
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.4
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.2
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-9Akty prawne niezbedne w procesie OOŚ3
T-W-10Zaliczenie wykładów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwziec z listy podanej przez prowadzącego cwiczenia, w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-2Aktywny udział w dyskusji2
A-A-3Poszukiwanie materiałów : zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.26
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
OS_1A_W12R1A_W02C-1T-A-1, T-W-9M-1, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
OS_1A_U02R1A_U02, R1A_U03C-1T-W-6, T-W-7M-4, M-5S-1
OS_1A_D17_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie określic zagrożenia dla środowiska wynikające z anlizowanej technologii i oceniac elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określic środki zaradcze, przygotowac materiały dla opracowania raportu , opracowac raport
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-W-8M-1, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
OS_1A_K03R1A_K03C-1T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
OS_1A_K05R1A_K05C-1T-W-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-5S-1
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-A-3, T-A-4M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student wie gdzie szukać materiałów niezbędnych dla wykonania raportu
4,5student wie jak poprawnie wykonać raport OOŚ
5,0Poza poprawnie wykonanym raportem student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie, prezentuje multimedialnie raport wraz z opracowaniem graficznym
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
2,0student nie zna aktów prawnych niezbędnych w procesie OOŚ
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5student zna akty prawne ale nie potrafi z nich korzystac
4,0student zna akty prawne i potrafi z nich korzystac
4,5student powołuje się na akty prawne w opracowanym raporcie
5,0student wykorzystuje i analizuje akty prawne dla celu prowadzonej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
2,0student nie umie korzystać z metod prognozowania
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5student nie umie korzystac z narzedzi do prognozowania
4,0student potrafi korzysta z narzędzi i metod prognozowania
4,5student efektywnie prezentuje i analizuje uzyskane wyniki
5,0student proponuje modyfikację lub inne metody prognozowania
OS_1A_D17_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie określic zagrożenia dla środowiska wynikające z anlizowanej technologii i oceniac elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określic środki zaradcze, przygotowac materiały dla opracowania raportu , opracowac raport
2,0student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia
3,0student określa zagrożenia wynikające z technologii lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska
3,5student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze
4,0student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania raportu
4,5student potrafi opracować raport wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
5,0Student potrafi opracowac pelny raport z zaleceniami dla celu ochrony środowiska i zaprezentowac go wraz z opracowaniem graficznym
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0student nie umie stosować metod wartościowania
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5student korzysta z metod w opracowaniu raportu
4,0student umie opracować wyniki wartościowania graficznie
4,5student potrafi oszacowac i zaprezentowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
5,0student potrafi zaproponowac środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych w wykonanym raporcie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
2,0student nie potrafi sformułowac zależnosci
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5student określa zależności ale nie na wszystkich etapach czyli z pominięciem etapu realizacji lub eksploatacji lub likwidacji przedsięwziecia
4,0student określa zależnosci na wszyskich etapach
4,5student potrafi analizowa te zależności
5,0student potrafi zaprezentowac te zależnosci także w formie graficzej
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
2,0student nie potrafi pracowac w zespole
3,0student pracuje w zespole
3,5student aktywnie pracuje w zespole
4,0student aktywnie pracuje w zespole, dostarczając przygotowane przez siebie materiały
4,5student analizuje przygotowane materiały raportu będące pomocniczymi dla decyzji środowiskowej
5,0student wraz z zespołem prezentuje, analizuje i dyskutuje na temat zapisów raportu
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
2,0student nie interesuje sie raportem
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5student wykonuje opracowanie starannie lecz bez przekonania o jego znaczeniu
4,0student ma świadomośc skutków nieprawiłowo wykonanego raportu
4,5Student pracując w zespole mobilizuje go do szczegółowej analizy prawidłowości wykonanego opracowania
5,0Student z zespołem dyskutuje o prawidłowej ocenie wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.1
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.2
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.3
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa3
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.3
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.4
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.2
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-9Akty prawne niezbedne w procesie OOŚ3
T-W-10Zaliczenie wykładów1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwziec z listy podanej przez prowadzącego cwiczenia, w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-2Aktywny udział w dyskusji2
A-A-3Poszukiwanie materiałów : zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.26
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W01W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student wie gdzie szukać materiałów niezbędnych dla wykonania raportu
4,5student wie jak poprawnie wykonać raport OOŚ
5,0Poza poprawnie wykonanym raportem student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie, prezentuje multimedialnie raport wraz z opracowaniem graficznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W02W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.
T-W-9Akty prawne niezbedne w procesie OOŚ
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna aktów prawnych niezbędnych w procesie OOŚ
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5student zna akty prawne ale nie potrafi z nich korzystac
4,0student zna akty prawne i potrafi z nich korzystac
4,5student powołuje się na akty prawne w opracowanym raporcie
5,0student wykorzystuje i analizuje akty prawne dla celu prowadzonej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U01Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie korzystać z metod prognozowania
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5student nie umie korzystac z narzedzi do prognozowania
4,0student potrafi korzysta z narzędzi i metod prognozowania
4,5student efektywnie prezentuje i analizuje uzyskane wyniki
5,0student proponuje modyfikację lub inne metody prognozowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U02W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie określic zagrożenia dla środowiska wynikające z anlizowanej technologii i oceniac elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określic środki zaradcze, przygotowac materiały dla opracowania raportu , opracowac raport
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia
3,0student określa zagrożenia wynikające z technologii lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska
3,5student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze
4,0student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania raportu
4,5student potrafi opracować raport wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
5,0Student potrafi opracowac pelny raport z zaleceniami dla celu ochrony środowiska i zaprezentowac go wraz z opracowaniem graficznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U03Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie stosować metod wartościowania
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5student korzysta z metod w opracowaniu raportu
4,0student umie opracować wyniki wartościowania graficznie
4,5student potrafi oszacowac i zaprezentowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
5,0student potrafi zaproponowac środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych w wykonanym raporcie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K01W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi sformułowac zależnosci
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5student określa zależności ale nie na wszystkich etapach czyli z pominięciem etapu realizacji lub eksploatacji lub likwidacji przedsięwziecia
4,0student określa zależnosci na wszyskich etapach
4,5student potrafi analizowa te zależności
5,0student potrafi zaprezentowac te zależnosci także w formie graficzej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K02W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracowac w zespole
3,0student pracuje w zespole
3,5student aktywnie pracuje w zespole
4,0student aktywnie pracuje w zespole, dostarczając przygotowane przez siebie materiały
4,5student analizuje przygotowane materiały raportu będące pomocniczymi dla decyzji środowiskowej
5,0student wraz z zespołem prezentuje, analizuje i dyskutuje na temat zapisów raportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K03Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie interesuje sie raportem
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5student wykonuje opracowanie starannie lecz bez przekonania o jego znaczeniu
4,0student ma świadomośc skutków nieprawiłowo wykonanego raportu
4,5Student pracując w zespole mobilizuje go do szczegółowej analizy prawidłowości wykonanego opracowania
5,0Student z zespołem dyskutuje o prawidłowej ocenie wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia