Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja i kartografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,34egzamin
zajęcia terenoweT2 10 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej, geografia fizyczna na poziomie podstawowym.
W-2Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym.
W-3Podstawowe elementy geometrii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
C-7Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-A-2Pomiary liniowe2
T-A-3Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.3
T-A-4Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.3
T-A-5Praca na mapach, skala, podziałka, obliczenia.3
T-A-6Praca na mapach, obliczanie, powierzchni, objętości, interpolacja warstwic.3
T-A-7Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów.2
T-A-8Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.2
20
zajęcia terenowe
T-T-1Tematyka od P. Kamińskiej10
10
wykłady
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.2
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.4
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.4
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.2
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.2
T-W-7Rodzaje odwzorowań kartograficznych.2
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych. Mapa tradycyjna.2
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.4
T-W-10Mapy analogowe i numeryczne. Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych, technika wykonywania.3
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
A-T-3Zaliczenie ćwiczeń terenowych4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do ćwiczeń, sprawdzianów8
A-W-4Obliczenia tras, niwelet, ciągi niwelacyjne8
A-W-5Zaliczanie ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawdzianów cząstkowych4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map.
M-3Wykłady informacyjne
M-4Wykład konwersatoryjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-7Pomiary terenowe, praca z mapami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
GP_1A_W13T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-3, M-5, M-7S-1, S-3
GP_1A_C04_W02
zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
GP_1A_W13T1A_W07InzA_W02C-3, C-6, C-7T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-3, M-5, M-7S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
GP_1A_U08T1A_U10, T1A_U13InzA_U03C-1, C-2, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4M-4, M-5, M-6S-1, S-4
GP_1A_C04_U02
pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
GP_1A_U08T1A_U10, T1A_U13InzA_U03C-3, C-6T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-5M-5, M-7S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
GP_1A_K03R1A_K07, T1A_K01C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-7, T-A-8M-2, M-5, M-6S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o geodezji niższej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzexby terenu, stosowanych techniakach pomiarowych, zna wybraną literaturę przedmiotu
3,5Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna proste metody pomiarów liniowych i powierzchni, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna techniki pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu, zna podstawową literature przedmiotu
4,5Student ma kompletną wiedzę na temat zasad odwzorowań terenu i jego pokrycia, zna metody pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji i stosuje je w praktyce, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat odwzorowań rzeźby terenu i jego pokrycia, sprawnie stosuje sprzęt i przyrządy geodezyjne do pomiarów liniwych, powierzchni i niwelacji, korzysta i zna literature branżową przedmiotu
GP_1A_C04_W02
zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
2,0Sudent nie potrafi wskazć źródeł pochodzenia map, nie zna znaków stosowanych na mapach topograficznych, nie zna odwzorowań i układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, nie wie co ukazują mapy temetyczne.
3,0Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych, ale nie jest w stanie dokonac dalszego podziału map.
3,5Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych.
4,0Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia bardziej znaczące ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych.
4,5Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych. Zna większość źródeł pozyskiwania danych przestrzennych.
5,0Sudent swobodnie wymienia wszystkie układy współrzędnych prostokątnych stosowanych w Polsce, potrafi samodzielnie stworzyć mapę tematyczną dowolnego zjawiska przestrzennego. Swobodnie posługuje się skalą mapy. Zna źródła pozyskiwania map analogowych i cyfrowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
2,0Student nie umie posługiwać się sprzętem geodezyjnym
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjno-wysokościowych, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym do pomiarów liniowych
3,5Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystując proste metody pomiarowe, liniowe i niwelacji terenu
4,0Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystują własne pomiary liniowe, powierzchni i niwelację terenu
4,5Student sporządza plany sytuacyjno-wysokościowe z pomiarów pozyskanych i własnych, umiejętnie stosuje sprzęt geodezyjny do realizowanych zadań zawodowych
5,0Student umiejętnie i sprawnie wykorzystuje poznane metody tworzenia planów sytuacyjnyno-wysokościowych, sprawnie stosuje sprzęt geodezyjny (różne niwelatory), wykorzystuje i tworzy własne materiały geodezyjne
GP_1A_C04_U02
pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
2,0Student nie potrafi wykorzystywać w praktyce materiałów geodezyjnych i kartograficznych; nie wie gdzie szukać żródeł materiałów kartograficznych. Nie potrafi posługiwać się skalą mapy i wykonywać prostych projektów graficznych (map).
3,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy ale potarfi wykonywać tylko proste projekty graficzne (mapy).
3,5Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy ale nie potarfi wykonywać bardziej złożonych projektów graficznych (map).
4,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać bardziej złożone projekty graficzne (mapy).
4,5Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać do stworzenia map tematycznych. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać złożone projekty graficzne (mapy).
5,0Student potrafi stworzyć dowolną mapę tematyczną, wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne do stworzenia prostej mapy referencyjnej. Bez problemu posługuje się skalą mapy i na jej podstawie potrafi wykonywać obliczenia długości i powierzchni.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
2,0Student nie wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy, nie chce pracować w grupie lub nie wykazuje chęci pomocy kolegom z grupy.
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji, na działalność inżzynierską w gospodarce przestrzennej
3,5Student ma świadomość wpływu działań z zakresu geodezji na kształtowanie przestrzeni przez umiejętny wybór określonych rozwiązań w zakresie przedmiotu, tworzenia i pozyskania materiałów geodezyjnych
4,0Student ma świadomość wagi i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności geodezyjnej w gospodarce przestrzennej
4,5Student potrafi umiejętnie określić priorytety służące realizacji zadań z zakresu geodezji, pozyskania odpowiednich materiałów i opracowań geodezyjnych do realizacji zadań z gospodarki przestrzennej, planowanie lokalizacji
5,0Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działania z zakresu pozyskania materiałów geodezyjnych i ich wykorzystanai w planowaniu urządzenia terenu i innych zadaniach gospodarki przestrzennej

Literatura podstawowa

  1. Jasiński A., Geodezja I i II, Stabil., Kraków, 2003
  2. Kosiński W., Geodezja, Wydaw. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 1998
  4. Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
  5. Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
  2. Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
  3. Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
  4. Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
  5. www.geoportal.pl, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-A-2Pomiary liniowe2
T-A-3Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.3
T-A-4Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.3
T-A-5Praca na mapach, skala, podziałka, obliczenia.3
T-A-6Praca na mapach, obliczanie, powierzchni, objętości, interpolacja warstwic.3
T-A-7Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów.2
T-A-8Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.2
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Tematyka od P. Kamińskiej10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.2
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.4
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.4
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.2
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.2
T-W-7Rodzaje odwzorowań kartograficznych.2
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych. Mapa tradycyjna.2
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.4
T-W-10Mapy analogowe i numeryczne. Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych, technika wykonywania.3
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
A-T-3Zaliczenie ćwiczeń terenowych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do ćwiczeń, sprawdzianów8
A-W-4Obliczenia tras, niwelet, ciągi niwelacyjne8
A-W-5Zaliczanie ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawdzianów cząstkowych4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C04_W01zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W13zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-A-2Pomiary liniowe
T-A-3Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.
T-A-4Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.
T-A-8Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera.
M-3Wykłady informacyjne
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-7Pomiary terenowe, praca z mapami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o geodezji niższej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzexby terenu, stosowanych techniakach pomiarowych, zna wybraną literaturę przedmiotu
3,5Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna proste metody pomiarów liniowych i powierzchni, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, zna techniki pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu, zna podstawową literature przedmiotu
4,5Student ma kompletną wiedzę na temat zasad odwzorowań terenu i jego pokrycia, zna metody pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji i stosuje je w praktyce, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat odwzorowań rzeźby terenu i jego pokrycia, sprawnie stosuje sprzęt i przyrządy geodezyjne do pomiarów liniwych, powierzchni i niwelacji, korzysta i zna literature branżową przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C04_W02zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W13zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
C-7Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych
Treści programoweT-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-7Rodzaje odwzorowań kartograficznych.
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych. Mapa tradycyjna.
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.
T-W-10Mapy analogowe i numeryczne. Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych, technika wykonywania.
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.
Metody nauczaniaM-3Wykłady informacyjne
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-7Pomiary terenowe, praca z mapami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sudent nie potrafi wskazć źródeł pochodzenia map, nie zna znaków stosowanych na mapach topograficznych, nie zna odwzorowań i układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, nie wie co ukazują mapy temetyczne.
3,0Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych, ale nie jest w stanie dokonac dalszego podziału map.
3,5Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych.
4,0Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia bardziej znaczące ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych.
4,5Student zna układy współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce i wymienia ograniczenia w ich stosowaniu. Potrafi objaśnić różnice w stosowaniu map temetycznych ze względu na sposób prezentacji danych. Zna większość źródeł pozyskiwania danych przestrzennych.
5,0Sudent swobodnie wymienia wszystkie układy współrzędnych prostokątnych stosowanych w Polsce, potrafi samodzielnie stworzyć mapę tematyczną dowolnego zjawiska przestrzennego. Swobodnie posługuje się skalą mapy. Zna źródła pozyskiwania map analogowych i cyfrowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C04_U01wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-A-3Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.
T-A-4Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie posługiwać się sprzętem geodezyjnym
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjno-wysokościowych, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym do pomiarów liniowych
3,5Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystując proste metody pomiarowe, liniowe i niwelacji terenu
4,0Student potrafi sporządzić plany sytuacyjno-wysokościowe wykorzystują własne pomiary liniowe, powierzchni i niwelację terenu
4,5Student sporządza plany sytuacyjno-wysokościowe z pomiarów pozyskanych i własnych, umiejętnie stosuje sprzęt geodezyjny do realizowanych zadań zawodowych
5,0Student umiejętnie i sprawnie wykorzystuje poznane metody tworzenia planów sytuacyjnyno-wysokościowych, sprawnie stosuje sprzęt geodezyjny (różne niwelatory), wykorzystuje i tworzy własne materiały geodezyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C04_U02pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
Treści programoweT-W-7Rodzaje odwzorowań kartograficznych.
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych. Mapa tradycyjna.
T-A-5Praca na mapach, skala, podziałka, obliczenia.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-7Pomiary terenowe, praca z mapami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać w praktyce materiałów geodezyjnych i kartograficznych; nie wie gdzie szukać żródeł materiałów kartograficznych. Nie potrafi posługiwać się skalą mapy i wykonywać prostych projektów graficznych (map).
3,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy ale potarfi wykonywać tylko proste projekty graficzne (mapy).
3,5Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne, ale nie potrafi ich w pełni wykorzystywać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy ale nie potarfi wykonywać bardziej złożonych projektów graficznych (map).
4,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać w praktyce. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać bardziej złożone projekty graficzne (mapy).
4,5Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystać do stworzenia map tematycznych. Student dobrze posługuje się skalą mapy i potarfi wykonywać złożone projekty graficzne (mapy).
5,0Student potrafi stworzyć dowolną mapę tematyczną, wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne do stworzenia prostej mapy referencyjnej. Bez problemu posługuje się skalą mapy i na jej podstawie potrafi wykonywać obliczenia długości i powierzchni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C04_K01ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-A-3Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.
T-A-7Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów.
T-A-8Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy, nie chce pracować w grupie lub nie wykazuje chęci pomocy kolegom z grupy.
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji, na działalność inżzynierską w gospodarce przestrzennej
3,5Student ma świadomość wpływu działań z zakresu geodezji na kształtowanie przestrzeni przez umiejętny wybór określonych rozwiązań w zakresie przedmiotu, tworzenia i pozyskania materiałów geodezyjnych
4,0Student ma świadomość wagi i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności geodezyjnej w gospodarce przestrzennej
4,5Student potrafi umiejętnie określić priorytety służące realizacji zadań z zakresu geodezji, pozyskania odpowiednich materiałów i opracowań geodezyjnych do realizacji zadań z gospodarki przestrzennej, planowanie lokalizacji
5,0Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działania z zakresu pozyskania materiałów geodezyjnych i ich wykorzystanai w planowaniu urządzenia terenu i innych zadaniach gospodarki przestrzennej