Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Wieś europejska w sieci osadniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wieś europejska w sieci osadniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza geograficzna ze szkoły średniej, historia urbanistyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenów z procesami kształtowania osad wiejskich i wsi.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu identyfikowania systemów osadnictwa wiejskiego w Polsce i porównywania z koncepcjami krajów europejskich oraz rozpoznawania form urbanistycznych osad wiejskich i wsi.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem wartości kulturowych w zachowaniu tożsamości wsi, zasadmi promowania wsi w rozwijaniu działalności agro-i ekoturystycznej, rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień osadnictwa wiejskiego w wybranych państwach europejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce i Europie -case studies (Czechy, Słowacja,Ukraina, Niemcy itp.).10
T-A-2Podstawy planowania osiedli wiejskich w różnych warunkach topograficznych.5
15
wykłady
T-W-1Zarys historii polskiego i europejskiego osadnictwa wiejskiego.2
T-W-2Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.2
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej.2
T-W-4Formy regionalne zagospodarowania wsi i rodzaje budownictwa wiejskiego.2
T-W-5Koncepcje przekształceń osadnictwa wiejskiego. Kierunki rozwoju wsi w XXI wieku.3
T-W-6Wsie o tradycjach miejskich i możliwość przekształcania osad wiejskich w małe miasta.2
T-W-7Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.15
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.5
A-A-5Studiowanie zalecanej literatury15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA3_W01
Posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy.
GP_1A_W06, GP_1A_W14, GP_1A_W17, GP_1A_W18R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA3_U01
Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej.
GP_1A_U01R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA3_K01
Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
GP_1A_K08, GP_1A_K09R1A_K04, S1A_K04, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA3_W01
Posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy.
2,0Student nie posiada podstwowowej wiedzy o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego.
3,0Student posiada podstwowową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego.
3,5Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju.
4,0Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju i Europy.
4,5Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta w skali kraju i Europy.
5,0Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA3_U01
Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej.
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna podstawowe zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej i niektórych państw europejskich w sieci osadniczej
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA3_K01
Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
2,0Student nie jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
3,0Student jest zdolny do rozpoznania niektórych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
3,5Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
4,0Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma małą świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
4,5Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma średnią świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
5,0Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma pełną świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.

Literatura podstawowa

  1. Górza B., Guzik Cz. (red.), Współczesne przeobrażenia i przyszłość wsi polskiej, P.W. Stabil S.C., Kraków, 2003
  2. Oleszek J., Charakter i postać wizerunku wsi pogranicza polsko-czeskiego w rejonie Góry Złote-Rychlebske Hory, AR Kraków, Kraków, 2011, zeszyt 2, Zeszyty Naukowe AR im. Hugona Kołłątaja
  3. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Gonda-Sroczyńska E., Sieć osadnicza Eurpy na przykładzie Niemiec, Francji i Holandii., Oficyma Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006, W: Sieć osadnicza jako przedmiot badań. Bagiński E. (red.).

Literatura dodatkowa

  1. Zaktualizowana koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju., Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce i Europie -case studies (Czechy, Słowacja,Ukraina, Niemcy itp.).10
T-A-2Podstawy planowania osiedli wiejskich w różnych warunkach topograficznych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii polskiego i europejskiego osadnictwa wiejskiego.2
T-W-2Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.2
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej.2
T-W-4Formy regionalne zagospodarowania wsi i rodzaje budownictwa wiejskiego.2
T-W-5Koncepcje przekształceń osadnictwa wiejskiego. Kierunki rozwoju wsi w XXI wieku.3
T-W-6Wsie o tradycjach miejskich i możliwość przekształcania osad wiejskich w małe miasta.2
T-W-7Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.15
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.5
A-A-5Studiowanie zalecanej literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OA3_W01Posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
GP_1A_W14ma wiedzę na temat zasad opracowania i warunków wdrożenia modeli poprawy jakości życia w mieście, oceny ich skuteczności i weryfikacji
GP_1A_W17ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur osadniczych oraz powiązaniach i zależnościach zachodzących między nimi w skali krajowej i międzynarodowej.
GP_1A_W18ma podstawową wiedzę o relacjach i więziach społecznych oraz zna rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do różnych warunków środowiskowych, zna metody i narzędzia wykorzystywane w przeprowadzaniu badań społecznych i ich zastosowanie w gospodarce przestrzennej, w szczególności zachowań i potrzeb przestrzennych człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenów z procesami kształtowania osad wiejskich i wsi.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem wartości kulturowych w zachowaniu tożsamości wsi, zasadmi promowania wsi w rozwijaniu działalności agro-i ekoturystycznej, rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego.
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej.
T-W-4Formy regionalne zagospodarowania wsi i rodzaje budownictwa wiejskiego.
T-W-6Wsie o tradycjach miejskich i możliwość przekształcania osad wiejskich w małe miasta.
T-A-1Rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce i Europie -case studies (Czechy, Słowacja,Ukraina, Niemcy itp.).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstwowowej wiedzy o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego.
3,0Student posiada podstwowową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego.
3,5Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju.
4,0Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego oraz o strukturze sieci osadniczej i jej powiązaniach w skali kraju i Europy.
4,5Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta w skali kraju i Europy.
5,0Student posiada podstwową wiedzę o kształtowaniu osadnictwa wiejskiego w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, strukturach sieci osadniczej i jej powiązaniach, możliwościach przekształceń osad wiejskich w małe miasta oraz rodzajach i aspektach toższamości regionalnej w skali kraju i Europy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OA3_U01Potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenów z procesami kształtowania osad wiejskich i wsi.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu identyfikowania systemów osadnictwa wiejskiego w Polsce i porównywania z koncepcjami krajów europejskich oraz rozpoznawania form urbanistycznych osad wiejskich i wsi.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień osadnictwa wiejskiego w wybranych państwach europejskich.
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej.
T-W-5Koncepcje przekształceń osadnictwa wiejskiego. Kierunki rozwoju wsi w XXI wieku.
T-W-7Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.
T-A-1Rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce i Europie -case studies (Czechy, Słowacja,Ukraina, Niemcy itp.).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna podstawowe zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej w sieci osadniczej.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego osad wiejskich i wsi, zna zależności społeczne wsi polskiej i niektórych państw europejskich w sieci osadniczej
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować znaczenie środowiska przyrodniczego i zależności społeczne wsi polskiej i europejskiej w sieci osadniczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OA3_K01Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
GP_1A_K09ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenów z procesami kształtowania osad wiejskich i wsi.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu identyfikowania systemów osadnictwa wiejskiego w Polsce i porównywania z koncepcjami krajów europejskich oraz rozpoznawania form urbanistycznych osad wiejskich i wsi.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem wartości kulturowych w zachowaniu tożsamości wsi, zasadmi promowania wsi w rozwijaniu działalności agro-i ekoturystycznej, rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego.
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy osadnictwa wiejskiego. Charakterystyka osad wiejskich i wsi w wybranych krajach europejskich.
T-W-3Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtujące potencjał wiejskiego osadnictwa. Rodzaje i aspekty tożsamości regionalnej.
T-W-5Koncepcje przekształceń osadnictwa wiejskiego. Kierunki rozwoju wsi w XXI wieku.
T-A-2Podstawy planowania osiedli wiejskich w różnych warunkach topograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
3,0Student jest zdolny do rozpoznania niektórych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
3,5Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich.
4,0Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma małą świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
4,5Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma średnią świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.
5,0Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni osad wiejskich i wsi europejskich. Ma pełną świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca osad i wsi europejskich.