Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekofizjografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o abiotycznych i biotycznych zasobach środowiska przyrodniczego oraz z zakresu planowania przestrzennego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa.
C-2Zapoznanie z kryteriami i metodami fizjograficznej oceny środowiska dla potrzeb planowania przestrzennego
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.4
T-A-2Wydzielanie mikroregionów na podstawie kryterium morfometrii i użytkowania terenu2
T-A-3Opracowywanie ( graficzne i opisowe ) oceny przydatności terenu dla potrzeb rolnictwa, zabudowy, rekreacji i wypoczynku a także zagrożenia różnych form działalności człowieka przez wybrane komponenty (zespoły komponentów) środowiska geograficznego4
10
wykłady
T-W-1Badania fizjografii urbanistycznej. Przedmiot i zakres opracowań ekofizjograficznych i ich znaczenie dla planowania przestrzennego i ochrony środowiska.2
T-W-2Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania. Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego.2
T-W-3Dynamika procesów kształtujących środowisko przyrodnicze. Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.2
T-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań5
15
wykłady
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_W01
Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przetrzennym
GP_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_U01
Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
GP_1A_U01R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_K01
Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
GP_1A_K02R1A_K01, S1A_K01, T1A_K01C-3T-W-4, T-A-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_W01
Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przetrzennym
2,0Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne
3,0Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych. Wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych.
3,5Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego. Definiuje wszystkie cele opracowan ekofizjograficznych. Zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych.
4,0Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na różnych poziomach planowania przestrzennego. Charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych.
4,5Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych. Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania.
5,0Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych, Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania. Tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_U01
Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
2,0Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania.
3,5Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżnicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych.
4,0Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe ; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego
4,5Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania.
5,0Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem. Definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikajace z konieczności ochrony poszczególnych komponentów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_K01
Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
2,0Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikcji
3,0Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych
3,5Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania
4,0Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
4,5Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
5,0Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowski T., Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa-Poznań, 1974
  2. Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, UAM, Poznań, Poznań, 1987
  3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych., 2002

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C. Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, Szczecin, 2004
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  3. Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.4
T-A-2Wydzielanie mikroregionów na podstawie kryterium morfometrii i użytkowania terenu2
T-A-3Opracowywanie ( graficzne i opisowe ) oceny przydatności terenu dla potrzeb rolnictwa, zabudowy, rekreacji i wypoczynku a także zagrożenia różnych form działalności człowieka przez wybrane komponenty (zespoły komponentów) środowiska geograficznego4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania fizjografii urbanistycznej. Przedmiot i zakres opracowań ekofizjograficznych i ich znaczenie dla planowania przestrzennego i ochrony środowiska.2
T-W-2Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania. Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego.2
T-W-3Dynamika procesów kształtujących środowisko przyrodnicze. Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.2
T-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C27_W01Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przetrzennym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W12ma wiedzę na temat zasad kształtowania zespołów urbanistycznych, zna oraz identyfikuje uwarunkowania i czynniki, które mają wpływ na kształtowanie postaci miasta i wsi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-W-1Badania fizjografii urbanistycznej. Przedmiot i zakres opracowań ekofizjograficznych i ich znaczenie dla planowania przestrzennego i ochrony środowiska.
T-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu.
T-W-2Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania. Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego.
T-W-3Dynamika procesów kształtujących środowisko przyrodnicze. Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne
3,0Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych. Wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych.
3,5Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego. Definiuje wszystkie cele opracowan ekofizjograficznych. Zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych.
4,0Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na różnych poziomach planowania przestrzennego. Charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych.
4,5Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych. Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania.
5,0Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych, Wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania. Tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C27_U01Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-A-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.
T-A-2Wydzielanie mikroregionów na podstawie kryterium morfometrii i użytkowania terenu
T-A-3Opracowywanie ( graficzne i opisowe ) oceny przydatności terenu dla potrzeb rolnictwa, zabudowy, rekreacji i wypoczynku a także zagrożenia różnych form działalności człowieka przez wybrane komponenty (zespoły komponentów) środowiska geograficznego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania.
3,5Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżnicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych.
4,0Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe ; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego
4,5Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania.
5,0Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem. Definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikajace z konieczności ochrony poszczególnych komponentów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C27_K01Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu.
T-A-3Opracowywanie ( graficzne i opisowe ) oceny przydatności terenu dla potrzeb rolnictwa, zabudowy, rekreacji i wypoczynku a także zagrożenia różnych form działalności człowieka przez wybrane komponenty (zespoły komponentów) środowiska geograficznego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikcji
3,0Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych
3,5Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania
4,0Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
4,5Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
5,0Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu.