Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.4
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.8
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.6
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_W04
Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat.
GP_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
GP_1A_U02, GP_1A_U19R1A_U01, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U04, T1A_U16C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_K01
Student będzie zdolny do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
GP_1A_K01, GP_1A_K02, GP_1A_K10R1A_K01, R1A_K07, S1A_K01, S1A_K06, T1A_K01C-3, C-4T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_W04
Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat.
2,0Student nie jet w stanie wskazać informacji na zadany temat.
3,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat bez podania źródła.
3,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat i umie przytoczyć źródła.
4,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł i umie je przytoczyć.
4,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, a także krytycznie je przeanalizować.
5,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, krytycznie je przeanalizować oraz ocenić wiarygodność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
2,0Student nie umie poprawnie opracować żadnego dokumentu elektronicznego.
3,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy.
3,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi.
4,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi oraz przetworzyć dokument graficzny.
4,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny oraz opracować prezentację.
5,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny, opracować prezentację i uworzyć stronę internetową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_K01
Student będzie zdolny do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
2,0Student nie zna żadnego modułu pakietu OpenOffice.
3,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer do opracowania własnego dokumentu.
3,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer oraz program graficzny do utworzenia własnych dokumentów.
4,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny i arkusz kalkulacyjny Calc do utworzenia własnych dokumentów.
4,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc oraz moduł Impress do tworzenia własnych dokumentów.
5,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc, moduł Impress oraz język html do tworzenia własnych dokumentów.

Literatura podstawowa

  1. Podręcznik użytkownika pakietu OpenOffice, http://openzone.pl/ksiazka/, 2011
  2. Opis pakietu Open Office, http://pl.wikibooks.org/wiki/OpenOffice.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kurs języka html, http://pl.html.net/tutorials/html/, 2012
  2. http://openoffice.pl/, http://www.ux.pl/openoffice/ http://pl.openoffice.org/, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.4
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.8
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.6
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_A01_W04Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jet w stanie wskazać informacji na zadany temat.
3,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat bez podania źródła.
3,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat i umie przytoczyć źródła.
4,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł i umie je przytoczyć.
4,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, a także krytycznie je przeanalizować.
5,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, krytycznie je przeanalizować oraz ocenić wiarygodność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie GP
GP_1A_U19wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
Treści programoweT-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie poprawnie opracować żadnego dokumentu elektronicznego.
3,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy.
3,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi.
4,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi oraz przetworzyć dokument graficzny.
4,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny oraz opracować prezentację.
5,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny, opracować prezentację i uworzyć stronę internetową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_A01_K01Student będzie zdolny do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
GP_1A_K02rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
GP_1A_K10wykazuje otwartość na nowoczesne technologie, w tym informatyczne, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
Treści programoweT-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnego modułu pakietu OpenOffice.
3,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer do opracowania własnego dokumentu.
3,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer oraz program graficzny do utworzenia własnych dokumentów.
4,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny i arkusz kalkulacyjny Calc do utworzenia własnych dokumentów.
4,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc oraz moduł Impress do tworzenia własnych dokumentów.
5,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc, moduł Impress oraz język html do tworzenia własnych dokumentów.