Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Standardy jakości wody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Standardy jakości wody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
C-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
C-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
C-4Opanowanie umiejętności oceny jakości wody na podstawie wymogów zawartych w odpowiednich rozporządzeniach.
C-5Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-A-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-A-3Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki.2
T-A-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-A-5Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry.5
T-A-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.2
20
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń.5
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich.9
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody.3
T-W-4Metody oznaczania zawartośći nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń w wodzie (kolorymetryczne, miareczkowe, nefelometryczne,chromatografia, ASA i ICP.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.20
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego25
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-S_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
GO_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1
GO_1A_O03-S_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
GO_1A_O03-S_W03
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
GO_1A_W05, GO_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-S_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
GO_1A_O03-S_U02
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
GO_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-S_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w oparciu o aktualne akty prawne.
GO_1A_K03, GO_1A_K04, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06InzA_K01C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-S_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
2,0Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi.
4,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym.
4,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym.
GO_1A_O03-S_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
2,0Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku.
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym.
4,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym.
GO_1A_O03-S_W03
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym
4,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii.
5,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-S_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
2,0Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami.
4,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym.
GO_1A_O03-S_U02
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-S_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w oparciu o aktualne akty prawne.
2,0Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
4,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-A-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-A-3Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki.2
T-A-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-A-5Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry.5
T-A-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń.5
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich.9
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody.3
T-W-4Metody oznaczania zawartośći nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń w wodzie (kolorymetryczne, miareczkowe, nefelometryczne,chromatografia, ASA i ICP.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.20
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_W01Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
Treści programoweT-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi.
4,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym.
4,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_W02Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich.
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody.
T-W-4Metody oznaczania zawartośći nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń w wodzie (kolorymetryczne, miareczkowe, nefelometryczne,chromatografia, ASA i ICP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku.
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym.
4,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_W03Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności oceny jakości wody na podstawie wymogów zawartych w odpowiednich rozporządzeniach.
C-5Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-A-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-A-3Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-A-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-A-5Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry.
T-A-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym
4,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii.
5,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_U01Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
C-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
Treści programoweT-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń.
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich.
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody.
T-W-4Metody oznaczania zawartośći nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń w wodzie (kolorymetryczne, miareczkowe, nefelometryczne,chromatografia, ASA i ICP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami.
4,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_U02Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U09Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i je ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności oceny jakości wody na podstawie wymogów zawartych w odpowiednich rozporządzeniach.
C-5Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-A-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-A-3Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-A-5Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry.
T-A-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-S_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w oparciu o aktualne akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
C-4Opanowanie umiejętności oceny jakości wody na podstawie wymogów zawartych w odpowiednich rozporządzeniach.
C-5Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-A-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-A-3Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-A-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-A-5Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry.
T-A-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
4,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym.