Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód powierzchniowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Samooczyszczanie i rekultywacja wód powierzchniowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i biologii na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami składającymi się na samooczyszczania wód, oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów.
C-2Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy zmian zachodzących w środowisku wodnym na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi6
T-A-2Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód.6
T-A-3Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji.8
20
wykłady
T-W-1Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód.4
T-W-2Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów.6
T-W-3Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.4
T-W-4Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja.6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przerobionego matriału10
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie matriału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie matriału do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-S_W01
Student zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
GO_1A_W01, GO_1A_W04, GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03InzA_W01, InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-S_U01
Student umie na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych.
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-S_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
GO_1A_K01, GO_1A_K04, GO_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-S_W01
Student zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
2,0Student nie zna podstawowych procesów samooczyszczania wód i czynników wpływających na tempo tych procesów oraz metod rekultywacji wód i kryterów ich doboru.
3,0Student w niewielkim zakresie zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
3,5Student częściowo zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
4,0Student dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
4,5Student bardzo dobrze zna z niewielkimi brakami podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-S_U01
Student umie na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych.
2,0Student nie potrafi, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić, intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student w niewielkim stopniu umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
3,5Student częściowo umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student dość dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
4,5Student dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student bardzo dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-S_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
3,0Student w niewielkim stopniu ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
3,5Student ma częściową świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
4,0Student ma niepełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
4,5Student ma pełną świadomość większośći zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
5,0Student ma pełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Kajak Z, Hydrobiologia –limnologia. Ekosystemy wód sródlądowych, PWN, Warszaw, 1998, 2
  2. Lampert W., Sommer U, Ekologia wód sródlądowych, PWN, warszawa, 1996, 1

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, 2
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi6
T-A-2Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód.6
T-A-3Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji.8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód.4
T-W-2Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów.6
T-W-3Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.4
T-W-4Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja.6
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przerobionego matriału10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie matriału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie matriału do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-S_W01Student zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami składającymi się na samooczyszczania wód, oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów.
C-2Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód.
T-W-2Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów.
T-W-3Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
T-W-4Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych procesów samooczyszczania wód i czynników wpływających na tempo tych procesów oraz metod rekultywacji wód i kryterów ich doboru.
3,0Student w niewielkim zakresie zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
3,5Student częściowo zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
4,0Student dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
4,5Student bardzo dobrze zna z niewielkimi brakami podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-S_U01Student umie na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy zmian zachodzących w środowisku wodnym na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody
Treści programoweT-A-1Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi
T-A-2Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód.
T-A-3Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić, intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student w niewielkim stopniu umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
3,5Student częściowo umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student dość dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
4,5Student dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student bardzo dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-S_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami składającymi się na samooczyszczania wód, oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów.
C-2Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy zmian zachodzących w środowisku wodnym na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody
Treści programoweT-W-1Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód.
T-A-1Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi
T-A-2Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód.
T-W-2Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów.
T-W-3Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
T-A-3Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji.
T-W-4Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
3,0Student w niewielkim stopniu ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
3,5Student ma częściową świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
4,0Student ma niepełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
4,5Student ma pełną świadomość większośći zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.
5,0Student ma pełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych.